Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Läxor"

Visar sida 22 av 46

Nyhetskategorier

Över 450 skolor får bidrag till läxhjälp

2015-04-21
Över 81 miljoner kronor vill skolor och kommuner ha i bidrag till läxhjälp. Det är mer än tre gånger så mycket pengar som Skolverket har att fördela. Kommuner och fristående skolor hade ansökt om bidrag till 1 400 skolor men bidraget räcker till totalt 455 skolor.
Nyhetskategorier

Smockan mot läxhjälpsbranschen

2015-03-31
Regeringen vill avskaffa rut-avdraget för läxhjälp redan den 1 augusti i år. Det kommer att slå mot nyanställningarna, enligt de ledande aktörerna i branschen. Men de är ändå inte oroade över framtiden.
Nyhetskategorier

"Vi behöver kompetens i framtiden"

2015-01-19
– Vi kan inte förlita oss på att någon annan vet vad vi behöver i framtiden. Här behövs samverkan. Så förklarar Catrin Wirfalk, koncernchef på Speed Group, att företaget deltar i satsningen på Boråselever.  
Nyhetskategorier

Storsatsning på läxhjälp

2015-01-16
Nio av tio niondeklassare på Värner Rydénskolans har inte godkänt i alla ämnen. Sämst i Malmö. Skolorna gör nu i samarbete med det kommunala bostadsbolaget MKB och stiftelsen Läxhjälpen en storsatsning.
Nyhetskategorier

Skolan får inte strunta i de svagaste eleverna

2015-01-05
I en debatt är det viktigt att man håller sig saklig och till fakta. När von Schantz påstår att jag vill ha läxförbud och att forskningen jag hänvisar till inte håller – då visar hon med tydlighet att hon inte har gjort den läxa hon varmt förespråkar. Det skriver läraren Pernilla Alm i en replik.
Nyhetskategorier

Stoppa häxjakten på läxor i skolan

2015-01-05
Det är inte för mycket arbete, utan för litet, som har gjort att Sverige är det land som rasar snabbast i världen i internationella mätningar.Det skriver Helena von Schantz, förstelärare och ordförande för Språklärarnas riksförbund, i en replik.
Nyhetskategorier

Skadlig syn på studier och krav

2015-01-02
De riktigt duktiga eleverna, och de som kommer från studievana hem, klarar sig alltid. Men just alla de som inte har den bakgrunden eller är särskilt begåvade blir de som mer än några andra tar skada av att inte få öva extra, och träna lite till efter skoltid, skriver Maria Ludvigsson i en ledare.
121222346