Tjat hemma på trötta barn som inte vill. Eller elever som lär sig ta ansvar när de klarar av saker på egen hand. Ska man ha läxor och vilken sorts läxor i så fall?
Daniel Salinas, analytiker på OECD, har varit projektledare för en studie av femtonåriga elevers läxläsning, Pisa in Focus 2014/12, som baseras på den senaste Pisa-mätningen.
– Vi kan inte förlita oss på att någon annan vet vad vi behöver i framtiden. Här behövs samverkan. Så förklarar Catrin Wirfalk, koncernchef på Speed Group, att företaget deltar i satsningen på Boråselever.
Det kommunala bostadsbolaget MKB erbjuder läxhjälp till minst 160 elever på Värner Rydénskolan.– En attraktiv skola ger ett attraktivt bostadsområde, säger bolagets Anna Heide.
Nio av tio niondeklassare på Värner Rydénskolans har inte godkänt i alla ämnen. Sämst i Malmö. Skolorna gör nu i samarbete med det kommunala bostadsbolaget MKB och stiftelsen Läxhjälpen en storsatsning.
I en debatt är det viktigt att man håller sig saklig och till fakta. När von Schantz påstår att jag vill ha läxförbud och att forskningen jag hänvisar till inte håller – då visar hon med tydlighet att hon inte har gjort den läxa hon varmt förespråkar. Det skriver läraren Pernilla Alm i en replik.
Det är inte för mycket arbete, utan för litet, som har gjort att Sverige är det land som rasar snabbast i världen i internationella mätningar.Det skriver Helena von Schantz, förstelärare och ordförande för Språklärarnas riksförbund, i en replik.
De riktigt duktiga eleverna, och de som kommer från studievana hem, klarar sig alltid. Men just alla de som inte har den bakgrunden eller är särskilt begåvade blir de som mer än några andra tar skada av att inte få öva extra, och träna lite till efter skoltid, skriver Maria Ludvigsson i en ledare.
Förbered, förklara och följ upp. Det är några av ingredienserna i en bra läxa, enligt Skolverket. Om läxor ska användas eller inte är upp till den enskilda läraren eller skolan. Men om de ska ges, då ska de vara bra.
Om läxor är konstruerade så att eleverna själva kan göra dem utan att föräldrarna behöver vara pedagoger, om läxorna är övning av någonting bekant och tar en rimlig tid, anser jag att läxor är bra, skriver Christine Liebendörfer, Master of Education och waldorflärare, i en replik.
Läxor har låg eller ingen effekt på inlärningen upp till årskurs fem. Olika hemförhållanden, behov och förutsättningar gör att det finns barn som arbetar många timmars övertid. Många känner stress, skriver läraren Pernilla Alm.