Idag på världsboksdagen avgjordes en högläsningstävling för sextonde året i rad på Grand i Uppsala. För en nästan fullsatt publik gjorde åttondeklassare från nio skolor upp om titeln.
Nu ska böckerna ta mer plats i idrottsrörelsen. Det ska ske med Läs-kickar som är ett samarbete mellan idrotten och biblioteken. Frövi judoklubb är en av föreningarna som är med i projektet.
Att skapa läsundervisning där alla elever är delaktiga kan vara svårt. Gymnasieläraren Jenny Edvardsson försöker besvara frågan på en SETT-föreläsning under rubriken ”Lässtrategier och läsutveckling på gymnasiet”.
Den svenska skolan fokuserar för mycket på läskodsmodeller. Istället bör inriktningen ligga på förståelse, anser läsforskaren Åsa Elwér som menar att speciallärarna har en nyckelroll att leda lärarna till ett språkutvecklande arbetssätt.
Att läsa med och för små barn kan ge mer än bara en berättelse, om boken används som grund för flera aktiviteter. ”Läsrörelsen” sprider detta arbetssätt till förskolor och bibliotek i hela landet.
Unga lärare läser sällan skönlitteratur. En undersökning som Lärarnas tidning gjorde för ett par år sedan visade att en av tre lärare under 40 år läser max två böcker per år.
… verksamhetschef på Legilexi, en privat ideell stiftelse grundad av Bertil Hult, miljardär och grundare av utbildningsföretaget EF, och hjärnforskaren Martin Ingvar.
Barnen stod för den största ökningen när bokläsandet ökade under förra året. Den största ökningen när det gäller läsning skedde bland barn, ungdomar och kvinnor.
En läsa-skriva-räknagaranti är sannolikt en av de effektivaste åtgärderna för att höja skolresultaten. Frågan är bara varför den kommer först nu, skriver SvD:s Maria Sundén Jelmini.