Om mellanstadieeleverna själva får välja är Marie-Chantal Longs ”Den blomstertid nu kommer” årets bästa bok. "Riktigt häftigt", säger författaren om att tilldelas Barnens romanpris 2015.
Varje år har Hagabergs folkhögskola en litteraturvecka, för att uppmuntra studenterna till läsning i en tid då allt färre svenskar läser böcker till vardags.
Omtanke, nymoralism eller uttryck för ett samhälle där medborgaren blivit kund? På sistone har böcker som används i skolan ifrågasatts av föräldrar som reagerat på våldsamt eller sexuellt innehåll.
Det är en demokratisk fråga att den som inte kan läsa på annat sätt får tillgång till litteratur och berättelser. På ett rikt och nyanserat sätt ska de få hjälp och stöd, skriver Anne-Marie Körling, lärare, författare och Kulturrådets nya läsambassadör.
Det här med att skriva. Det blir lätt en självklarhet. Eleverna gör det varje dag i skolan, många gånger som ett upplevt måste. Så ska det naturligtvis inte kännas. Ibland behöver man stanna upp och fundera på vad man gör. Och varför. Ibland krävs perspektiv. För att skriva är sannerligen ingen självklarhet. Inte att kunna…
Hur fixar man osynligt bläck eller jättelika såpbubblor på ett enkelt sätt? Eller hur återvinner man papper på egen hand? Detta, liksom 37 andra kluriga experiment, kan man ta del av i tv-profilen Beppe Singers bok Labba i skolan.
Man talar om en sjunkande läsförmåga bland unga idag. Men vad får unga att vilja läsa? Vad gör skolan och vad säger forskningen? Här samtalar experter i ämnet om vad man kan göra.
För att få ungdomar och barn att börja läsa vill föreningen Läsrörelsen sprida begreppet "läslov". Här samtalar politiker och läsambassadörer om vikten av att läsa.
Hur kan vi lära våra barn att läsa mer? Vilken roll spelar det egna läsandet för hur man som lärare når fram till sina elever? Här samtalar läraren och läsambassadören Anne-Marie Körling och litteraturforskaren Maria Ulfgard med programledaren Natanael Derwinger om hur och varför man ska läsa mer (webb-tv).
Läraren Micke Hermansson, sagoberättaren Per Gustavsson och berättarpedagogen Mikael Thomasson samtalar kring det muntliga berättandets kraft och förmåga att suga in och förtrolla lyssnaren. De betonar vikten av att berätta för eleverna i klassrummet (webb-tv).
Hur kan vi lära våra barn att läsa mer? Vilken roll spelar det egna läsandet för hur man som lärare når fram till sina elever? Här samtalar läraren och läsambassadören Anne-Marie Körling och litteraturforskaren Maria Ulfgard med programledaren Natanael Derwinger om hur och varför man ska läsa mer.