Nu börjar det som de flesta fortfarande kallar höstlov. Regeringen gick ut för drygt ett år sedan och ville döpa om veckan till läslov. Men hur många barn passar på att läsa extra?
Betydelsen av läsförståelse och förmåga att tillgodogöra sig skriftlig information kan knappast överskattas. Regeringen genomför en rad olika insatser och aktiviteter för att stärka läsningen både i och utanför skolan. 2016 initierade regeringen olika insatser i syfte att stärka att höstlovet blir ett läslov, på samma sätt som februarilovet är ett sportlov.
Sveriges nya läsambassadör är ett känt ansikte – för både små och stora barn. "Jag har svårt att motstå den här sortens utmaningar", säger barnboksförfattaren och tidigare Bolibompa-programledaren Johan Anderblad. Under Läslovet inleder han arbetet att ge alla barn och ungdomar lika möjligheter att nå litteraturen.
Det här är den tredje rapporten inom den nationella utvärderingen av Läslyftet. Det är en utvärdering av Läslyftets moduler, material för kompetensutveckling. Forskare har utvärderar de 14 modulerna som deltagande skolor kunde välja bland under läsåret 2016/17. (pdf)
Det samlade forskningsläget ger inget direkt stöd för att den stora investeringen i elevdatorer har en positiv effekt i skolan. Studier i läsforskning har också visat att läsförståelsen är sämre i texter som är i en digital miljö, skriver Martin Jonsson, lärare i musik och filosofi på gymnasiet.
Under Dreamhack i december ska elever erbjudas läxhjälp för att kunna ta ledigt från skolan, men det kommer inte fungera i praktiken, tror Malin Kling som är rektor på Bäckadalsgymnasiet i Jönköping.
Just nu pågår Bok- och biblioteksmässan i Göteborg. Generaldirektör Helén Ängmo deltog under torsdagen i seminariet Det livslånga läsandet. Under de senaste åren har Skolinspektionen genomfört flera granskningar som anknyter till läsande. Här har vi samlat några av de viktigaste slutsatserna.
I årskurs ett till tre har antalet barn som klarar av målen inom läsning ökat med 6,8 procentenheter i Söderköping. ”Våra läspedagoger är en fantastik resurs och en del i det förbättrade resultatet”, säger Nicole Bukhard Ericson, språkutvecklare på kommunen.
Det finns klyftor i samhället mellan de som läser och de som inte gör det. Utgår vi från att alla vill läsa men att det finns hinder i vägen kan de klyftorna minska, säger avgående läsarambassadör Anne-Marie Körling. Förskolans läsfrämjande arbete är en viktig pusselbit.