Det saknas böcker i skolan, vilket ger stora konsekvenser på elevernas utbildning, enligt gymnasieläraren Sara Lidberg från Borås. Hon menar att eleverna möter färre texter när undervisningen digitaliseras, vilket påverkar elevernas läs-, skriv- och ordförståelseförmåga.
Det är bokbranschens största projekt någonsin för att öka barnens läslust: över 1 200 fjärdeklasser tävlar om en resa till Astrid Lindgrens Vimmerby. Och fler klasser kan det bli.
Skolbiblioteket på Sofielundsskolan är ett av flera skolbibliotek i Malmö som fått utmärkelsen “Skolbibliotek i världsklass”. Bakom ligger ett integrerat pedagogiskt arbete med fokus på läskunnighet på lågstadiet och källkritik på högstadiet.
Syftet med denna rapport är att se om det är någon skillnad i läsfärdigheter hos elever i årskurs 1, 2 och 3 under coronapandemin jämfört med åren innan pandemin. (pdf)
Idag publiceras en rapport där man har analyserat effekterna av pandemins påverkan på elevers läsutveckling under lågstadietiden. Totalt har resultaten från drygt 145 000 elever i årskurs 1 till 3 analyserats. Rapporten är framtagen av tre forskare vid KI och Linnéuniversitetet i Växjö i samarbete med stiftelsen LegiLexi.
I höst är han tävlingsledare för den stora läsutmaningen för svenska fjärdeklassare. Mest känd är han från tv. Men i grunden är han lärare. Här berättar Beppe Singer om sin skoltid.
Skolverket har uppmärksammat arbetet kring Skola på vetenskaplig grund som gjorts i Böle och Svensbyn, två F-3 skolor i Piteå kommun. Ett läsprojekt – som gett elever mer läslust och bättre läsförståelse genom att lära sig lässtrategier och samtala om det lästa i hemmen.
Jenny Samuelsson, logoped på DART och doktorand vid Göteborgs universitet, ska tala om digitala verktyg i särskolans läsundervisning på Skolportens konferens Grund- och gymnasiesärskolan.
För att stärka läsandet och ge alla elever i den kommunala grundskolan ökad läslust inför Österåkers kommun ett nytt AI-verktyg som hjälper pedagogerna att analysera elevernas läsförmåga. Med mer kunskap kan pedagogerna snabbare säkerställa att varje elev utmanas i läsning på rätt nivå.
Svenska Akademien har delat ut poesiantologin ”En bro av poesi” till landets alla förskoleklasser. Expressens Viktor Malm berömmer en optimistisk och förebildlig insats för barn och ungas läsande.
250 000 exemplar av boken ”En bro av poesi” är just nu på väg ut till landets förskoleklasser. Svenska akademin har i samarbete med bland annat Läsrörelsen och En bok för alla tagit fram boken som innehåller många klassiska dikter bildsatta av 15 svenska illustratörer.