Fredrika skola i Åsele drog med hela samhället i läsning och fick Stora läspriset. Men besparingsförslag hotar både skola och ortens bibliotek – och därmed hela lässatsningen. "Det här är en tragedi".
Läsandet ökar bland barn i alla åldrar, det visar en ny rapport från statens medieråd. På fritids på Andersbergsskolan i Halmstad har man över sommarlovet satsat på att läsa varje dag.
Läsning varje fredagsmorgon. Var femte vecka ägnas helt åt svenska. Ett bemannat skolbibliotek. Det är framgångsfaktorerna Ekens skola i Stockholm ser för att få eleverna att läsa mer. Nu tilldelas skolan ”Stora läspriset”.
Så sent som i juni i år kom Lärarstiftelsen med en ny rapport som visade att läsvanorna sjunker drastiskt ju äldre eleverna blir. På Bokmässan presenterade Statens medieråd sin rapport som visar att läsningen bland alla barn upp till 18 år ökar.
På Bokmässan drar programpunkter om skolsegregation, klass och läsande fulla hus. "Vi har en politik utan förankring i vetenskap. All forskning pekar på det förebyggande arbetet, men det sker inte över en mandatperiod", säger Dilsa Demirbag Sten, Berättarministeriet.
Bland elever med svensk bakgrund råder ingen läsförståelsekris – tvärtom. Däremot finns enorma problem i utsatta skolor. Det skriver skolforskaren Gabriel Heller Sahlgren.
Det kommer alltid att finnas elever som aldrig har lust att läsa någonting, ska de inte göra det då? I skolan bör naturligtvis alla barn läsa den litteratur som till omfång och innehåll anses nödvändig, skriver DN:s Vesna Prekopic.
Att kunna läsa är en oersättlig färdighet. Det är ingenting man lär sig en gång och sedan behärskar för all framtid. Det har den svenska skolan inte lyckats förmedla särskilt väl till sina elever, skriver ledarredaktionen.
Skolor kan ha stora bibliotek fyllda av litteraturhistoriens största verk, men barn som kommer till skolan med synen på böcker som något jobbigt och tråkigt kommer inte att gå dit, skriver SvD på ledarplats.