Norske barn leser dårligere enn før. En ivrig lærer vil blåse liv i skolebiblioteket. Men hun har så lite penger til bøker at hun må finne dem på loppemarked.
Martin Ahlstedts ettor har ofta inte läst en bok på hela högstadiet. Men med noga utvalda böcker, högläsning och små samtalsgrupper väcker han deras intresse. Detta har fått Svenska Akademien att utse honom till Årets svensklärare och gjorde honom till högvilt på årets bokmässa.
Vi tar helt enkelt och hoppar ner i ett underland och läser så det står härliga till. Det är inte frånvänt. Det är bara ett annat sätt att tackla världen, skriver läraren Anne-Marie Körling.
Det haglar rapporter och vittnesmål om läskrisen bland unga och i skolan. Men på en liten högstadieskola i Stockholm läser eleverna som aldrig förr. "För mig är det obegripligt att inte andra skolor arbetar på liknande sätt", säger svenskläraren Hanna Forsberg.
Anna Bergqvist är prisbelönt svensklärare på gymnasienivå och jobbar med att väcka läslust hos sina elever. Men för att få sina egna söner att läsa tvekar hon inte att ta till mutor och belöningar.
Kom ihåg att läsning aldrig får reduceras till ett avbockningsbart mål utan måste få vara grunden för skolan – det som genomsyrar allt vi gör, skriver svenskläraren Karin Herlitz och ger sex konkreta tips för hur vi skapar läsande skolor.
Andelen elever som inte klarar övergången från lågstadiet till de högre årskurserna växer. Anledningen är att de läser för dåligt, vilket senare försvårar deras inträde på arbetsmarknaden. ”Vi måste våga ta diskussionen att inte flytta upp de som inte klarar läsningen”, säger specialläraren Inger Fridolfsson.
På Klämmestorpskolan i Mantorp har femteklassarna läsvecka och testar på nya sätt att läsa. Tanken är att läsintresset ska öka och att eleverna ska orka läsa längre och mer.
Näringslivet skolforum presenterar tre nya studier som ställer tuffa frågor om läs- och skrivundervisningen i svensk grundskola. Tillsammans pekar de också mot verkliga lösningar på den svenska läskrisen. Medverkar gör bland annat Linda Fälth, professor i pedagogik, Inger Fridolfsson, speciallärare, och Ann-Marie Begler, tidigare generaldirektör på Skolinspektionen. (webb-tv)
Ett studiebesök på ett terrarium, ett angeläget glasstest eller en undersökning av ett dataspel. Lågstadieeleverna på Möllevångsskolan har ingått i redaktionen för Minibladet och fått skriva helt utifrån sina intressen.