Jag önskar att vi kunde lyfta blicken lite för att se målet – att skapa läsande, tänkande medborgare – och sedan se hur vi kan nå dit, skriver svenskläraren Karin Herlitz.
Skönlitteratur får klassrummet att expandera. Det säger läraren Daniel Svensson, som använder sex romaner i undervisningen och som låter deltagarna skriva granskande tidningsartiklar.
Läslovet vecka 44 med temat Vänlighet är till ända. Nu presenterar vi temat för 2024 som är poesi. Vi bjuder in alla i skolåldern – från förskoleklass till gymnasiet – att läsa, skriva och tolka poesi.
Norske barn leser dårligere enn før. En ivrig lærer vil blåse liv i skolebiblioteket. Men hun har så lite penger til bøker at hun må finne dem på loppemarked.
Martin Ahlstedts ettor har ofta inte läst en bok på hela högstadiet. Men med noga utvalda böcker, högläsning och små samtalsgrupper väcker han deras intresse. Detta har fått Svenska Akademien att utse honom till Årets svensklärare och gjorde honom till högvilt på årets bokmässa.
Vi tar helt enkelt och hoppar ner i ett underland och läser så det står härliga till. Det är inte frånvänt. Det är bara ett annat sätt att tackla världen, skriver läraren Anne-Marie Körling.
Det haglar rapporter och vittnesmål om läskrisen bland unga och i skolan. Men på en liten högstadieskola i Stockholm läser eleverna som aldrig förr. "För mig är det obegripligt att inte andra skolor arbetar på liknande sätt", säger svenskläraren Hanna Forsberg.
Anna Bergqvist är prisbelönt svensklärare på gymnasienivå och jobbar med att väcka läslust hos sina elever. Men för att få sina egna söner att läsa tvekar hon inte att ta till mutor och belöningar.
Kom ihåg att läsning aldrig får reduceras till ett avbockningsbart mål utan måste få vara grunden för skolan – det som genomsyrar allt vi gör, skriver svenskläraren Karin Herlitz och ger sex konkreta tips för hur vi skapar läsande skolor.
Andelen elever som inte klarar övergången från lågstadiet till de högre årskurserna växer. Anledningen är att de läser för dåligt, vilket senare försvårar deras inträde på arbetsmarknaden. ”Vi måste våga ta diskussionen att inte flytta upp de som inte klarar läsningen”, säger specialläraren Inger Fridolfsson.