Mer än en femtedel av landets privata och kommunala skolhuvudmän har inte begärt ut sin del av det statsbidrag de kan få för att köpa tryckta läromedel, visar Ekots genomgång.
Den genomknäppa idén att klassrummen ska vara fyllda med skärmar i stället för skolböcker uppkom inte i ett vakuum. Det skriver Expressens ledarredaktion
Det statliga bidraget räcker inte och har ännu inte nått alla skolor. Det konstaterar 14 lärare på DN debatt. – Som lärare får du hela tiden skapa eget material och det tar mycket tid, säger Mia Smith, Språklärarnas riksförbund.
På Rinnebäcksskolan i Kävlinge satsar man kraftfullt på både digitala och analoga läromedel. I skolbiblioteket finns 8 000 fysiska böcker och cirka 5 000 digitala. "Det ena kan inte utesluta det andra. Då hamnar Sverige på efterkälken", säger rektor Peter Westergård.
Svenska skolelever måste få rätt till ordentliga skolböcker igen. Det skriver företrädare för 14 lärarföreningar. Mia Smith, som är ordförande för Språklärarnas riksförbund, beskriver hur lärare försöker klara undervisningen ändå.”Det kommer rena skrik på hjälp”, säger hon.
Bra läromedel är en nyckel till god undervisning. I den svenska skolan får lärarna i stället trolla med knäna eller skapa eget material. Kopieringsapparaten räcker inte till, och digitala plattformar fungerar inte för alla ämnen överallt. Eleverna måste få rätt till ordentliga skolböcker igen, skriver företrädare för 14 lärarföreningar.
Låt oss visa att Sverige tar frågan på allvar genom att satsa på läromedel. Lotta Edholm behöver visa att hon står på lärarnas sida och säkra lärarnas möjligheter att välja sina verktyg. Det skriver Per Kornhall, ordförande, Läromedelsförfattarna. m.fl.
Den 8 november firas Läromedlets dag, en temadag instiftad av intresseorganisationen Läromedelsförfattarna. Syftet är att lyfta läromedlets betydelse och belysa olikvärdigheten i svensk skola.
Hon fick Sveriges finaste pris för sitt sätt att använda IT i undervisningen. Men årets Guldäppletvinnare använder lika gärna papper och penna. "Tekniken får inte bli ett självändamål. För vissa elever är det bättre med analoga verktyg", säger läraren Eva Bida.