I en intervju med Christina Comfors, som är säljare på Studentlitteratur, berättar hon att hon inte tror att digitala verktyg kommer att ersätta skolböcker. “Nej, det tror jag faktiskt inte. Iallafall inte ersätta dem helt och hållet”, säger hon.
Christin Eriksson är kundansvarig för läromedel på Natur och Kultur. Hon tycker att man ska stötta lärarna med kompetensutbildning i digitalisering för i dagens samhälle kan eleverna mer än lärarna. Likaså är det viktigt, att det är enkelt för lärare samt elever att ha åtkomst till alla läromedel på ett och samma forum.
Det skiljer stora summor mellan de kommuner som satsar mest och de som satsar minst på läromedel. Nu utreder Stockholms kommun skillnaderna inom kommunen.
Nästan hälften av landets lärare saknar helt tillgång till digitala läromedel, och endast var tionde får fortbildning på området av sin arbetsgivare. Det visar en ny rapport från Lärarnas Riksförbund.
En digital matematikbok för elever i årskurs 3-9 har översatts till arabiska och ska underlätta för nyanlända elever som inte får det stöd de behöver i skolan.
Arabisktalande elever har från i dag möjlighet att på nätet läsa matematik på modersmålet enligt svensk kursplan. Ideella föreningen Mattecentrum har låtit utveckla en arabisk utgåva av sin gratistjänst.
För ungefär ett år sedan lanserades stödmaterialet Delaktighet - ett arbetssätt i skolan. Materialet, som bygger på en modell bestående av sex delaktighetsaspekter, ska fungera som stöd till pedagoger, lärare och skolledare, eller andra som vill hitta sitt sätt att jobba med delaktighet för elever.
Rickard Vinde, Svenska Läromedel, anser att brister i ansvaret för läromedel leder till stora skillnader i hur ofta och hur omfattande som skolor uppdaterar och byter läromedel.
Tillsammans med lärare och elever på skolor i Växjö har Judit Papsai Felföldi tagit fram en mattematikapp som ska göra det roligare för lågstadieelever att lära.