Lärare i grundsärskolan måste ofta uppfinna sina egna läromedel. Med Kunskapsklubben får de en paketlösning i matematik och IT som både elever och lärare gillar.
Regeringen beslutade den 28 november 2019 kommittédirektiv om stärkta skolbibliotek och läromedel (dir. 2019:91). Uppdraget skulle enligt direktiven redovisas senast den 30 november 2020.
Är las bra eller dåligt? Är ungas löner för låga eller för höga? Sveriges skolelever kan få vitt skilda bilder av arbetslivets omtvistade frågor. Svenskt Näringsliv och facken är storspelare på marknaden för gratis läromedel.
För omkring femtio år sedan kunde en enda läromedelsserie per läsår sälja för belopp som, räknat i dagens penningvärde, överstiger vad flera av de i dag befintliga läromedelsförlagen omsätter totalt på ett år. En oerhörd nedgång har drabbat läromedelsbranschen under de senaste decennierna, skriver Rolf Ekelund, fd.läromedelsförläggare.
Endast en av tio lärare anser att de kan köpa in de läromedel som behövs för att bedriva undervisningen i skolan, det visar en färsk rapport från Läromedelsförfattarna. Anledningen är att det inte finns tillräckligt med pengar och resultatet blir att lärarna får hitta andra lösningar.
Endast en av tio lärare anser att de har möjlighet att köpa in de läromedel de behöver i sin undervisning. Det finns helt enkelt inga pengar. "Att man inte har rätt förutsättningar att lära sig kommer leda till att segregationen ökar är jag rädd för", säger Anna Söderlund, ordförande för Lärarförbundet Gävleborg.
Bra läromedel är en nyckel för ökad likvärdighet och stärkta kunskapsresultat i skolan. Det är även särskilt viktigt i ett läge när allt fler elever undervisas av obehöriga lärare, skriver Fredrik Christensson (C) och Niels Paarup-Petersen (C).
Fyra av fem rektorer uppger att de är begränsade när de ska köpa läromedel. Samtidigt menar hälften att de behöver prioritera vissa ämnen över andra. Det visar en färsk rapport från Läromedelsförfattarna, båda lärarfacken och Sveriges tre största elevorganisationer.
Att i ett tidigt skede bryta elevers missuppfattningar kring matematik har positiv effekt. Det visar Helena Vennbergs forskning om undervisning i matematik i förskoleklass. Nu har hennes avhandlingen valts till favorit av Skolportens lärarpanel.
Var femte lärare saknar nödvändiga läromedel. Det visar en ny studie, som också blottar stora skillnader i hur mycket pengar olika skolor lägger på inköp av litteratur. "Olikvärdigheten är dramatisk", säger Per Kornhall, ordförande för Läromedelsförfattarna.
Endast en av av tio lärare tycker sig kunna köpa in alla de läromedel de behöver. Hela var tjugonde kan inte köpa något alls. Det visar de studier vi genomfört bland lärare och rektorer. (pdf)
Var femte lärare uppger att de inte kan köpa in de läromedel de behöver till undervisningen. Det visar en ny rapport från Läromedelsförfattarna, båda lärarfacken och Sveriges tre största elevorganisationer. Rapporten pekar också på stora skillnader i hur mycket pengar olika skolor lägger på inköp av läromedel.