Vi har en ohållbar situation när det gäller läromedel i svensk skola. De flesta av Sveriges lärarstudenter vill välja läromedel själva, men tycker att de får otillräcklig utbildning om läromedel, skriver debattörer.
I dagens skola är datorer alltid närvarande, men behövs de egentligen? Ett digitalt verktyg bör användas först när det finns ett verkligt behov, och detsamma gäller för datorer i skolan, skriver David Brunhage, lärare.
I stället för att lära sig hur en skolbok kan användas i undervisningen får blivande lärare träna på att jämföra hur etniciteter framställs och räkna andelen kvinnor. Det skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.
Det var ett ödesdigert misstag att ta bort papper och penna som arbetsverktyg i skolan. Givetvis ska datorer finnas där, men digitaliseringens genomförande har slagit fel. Det skriver Christer Sturmark, förläggare och medlem i svenska it-kommissionen på 1990-talet.
Rapporten har följt utvecklingen gällande ett antal nyckeltal kopplat till läromedelsinköp i Sveriges kommuner. Läromedelsbarometern ger en lägesbeskrivning av likvärdigheten i kommuner och regioner i Sverige och undersöker närmare vilka faktorer som påverkar hur läromedel prioriteras. (pdf)
Skolverkets besked om hur regeringens extra stöd till inköp av läromedel ska utformas, innebär drygt 600 kronor extra per elev i Sverige. Lärare, elever och föräldrar har länge efterfrågat mer läromedel i skolan. Totalt sett uppgår denna extra satsning till 685 miljoner kronor och Sveriges skolor kan nu ansöka om utökat stöd för läromedelsinköp.
För ett stort antal elever är skolan en plats där drömmar släcks. Barn har olika förutsättningar och styrkor som måste tas tillvara, skriver tidigare skolminister Lina Axelsson Kihlblom m.fl.
Färre än var femte lärarstudent tycker att de får tillräcklig undervisning om läromedel, enligt en ny rapport. – Vissa får med sig det man behöver ut i yrkeslivet, andra inte, säger Emelie Fransson, Sveriges Lärarstudenter.
Resultatet visar tydligt att lärarstudenter tycker läromedel är viktigt, och något de vill ha i sina framtida klassrum. De ser det som ett viktigt redskap i sin egen undervisning, men ser även att läromedlen hjälper elever att klara skolan. Detta är i linje med vad lärare, elever, vårdnadshavare och kommunpolitiker har svarat i tidigare undersökningar.…
Över hälften av Sveriges lärarstudenter tycker att de får otillräcklig utbildning om läromedel, det visar en ny rapport från Läromedelsförfattarna och Sveriges Lärarstudenter.
I et opprop ber tusenvis av underskrivere om mindre skjerm i skolen og mer nasjonal styring med bruk av digitale verktøy. "Det er ikke bakstreversk å ønske seg tilbake til papirbøkene", mener lærer Inger Tveit.