Att den misslyckade lärarutbildningen ska förbli misslyckad kommer varken leda till en friare akademi eller en starkare demokrati, skriver Hannes Snabb, Liberala studenter.
"Vi får lærermangel i fremtiden", sier Thom Jambak nestleder i Utdanningsforbundet. Gjør noe med arbeidsforhold og lønn, er hans oppfordring til regjeringen.
Søkertallene til lærerutdanningene faller for femte år på rad. Rektor ved Ytre Enebakk ungdomsskole sliter allerede med å få tak i kvalifiserte lærere. Hun etterlyser nytenkning.
Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin i krönika – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Eftersom förskollärarutbildningen är hela universitetets angelägenhet vänder vi oss med detta öppna brev till Göteborgs universitets rektor, skriver medarbetare på Göteborgs universitet.
Professionsprogrammet för lärare och förskollärare förutsätter ett generöst utbud av fristående kurser. Därför motsätter sig Sveriges lärare utbildningsministerns förslag om att minska utbudet av fristående kurser. Det skriver Maria Irving och Sara Svanlund, rådet för skolväsendets professioner, Sveriges Lärare.
Lärarutbildningens fokus på maktrelationer stjäl tid från kunskapsområden som handlar om avkodning och läsförståelse, skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.
På lärarutbildningen har jag mötts av kommentarer som ”du kan läsa extra kurser efter avslutat program om du vill lära dig mer” eller ”du lär dig på plats genom att prova dig fram”. Men för mig är det inte okej att använda mina framtida elever som labbråttor, skriver lärarstudenten Jessica Johansson.
Låt oss hoppas att utbildningsminister Mats Perssons utredning kring förändrad lärarutbildning faktiskt ger resultat, skriver Tim Svanberg på ledarplats.