De siste tre årene har antall søkere til lærerutdanningene gått ned med 35 prosent. Nå foreslår regjeringen tiltak for å få flere til å bli lærere og stå i jobben. Særlig ett av tiltakene trekkes fram av studenter.
Unge vil ikke bli lærere. De siste tre årene har antall søkere til lærerutdanningene gått ned med 35 prosent. Nå foreslår regjeringen tiltak for å få flere til å bli lærere og stå i jobben.
Internationella studier visar att läsprogram för en hel klass som avsiktligt fokuserar på unga barns läsmotivation och grundläggande färdigheter förbättrar både motivationen och färdigheterna mer effektivt än program som enbart inriktar sig på grundläggande färdigheter, skriver Eva Wennås Brante, Malmö universitet.
Umeå kommun fortsätter satsningen på arbetsintegrerad lärarutbildning (AIL). Det är en modell för att studera till lärare och samtidigt arbeta i yrket och få lön. Åtta tjänster ska tillsättas för lärare i fritidshem i Umeå kommun.
Nyutexaminerade lärare kommer ut i arbetslivet utan att veta hur man lär ut läsning. Trots att det är välbelagt i forskning vilken metod som fungerar bäst. Det skriver Paulina Neuding på ledarplats.
Bakom den till synes spretiga kritiken av dagens skola finns en gemensam nämnare, skriver Magnus Haake och Agneta Gulz, docent respektive professor i kognitionsvetenskap med inriktning på lärande och undervisning vid Lunds universitet.
Lärarstudenter tvingas själva ta reda på hur man undervisar. Politikerna verkar förvånade över att eleverna läser dåligt. Det finns givetvis ett samband mellan att lärarutbildningen inte lär ut hur man lär elever att läsa och att de läser för dåligt, skriver Linnéa Lindquist på Expressens ledarsida.
Det är oförskämt att antyda att Sveriges lärarkår inte lär barn alfabetet eller hur det går till att ljuda ut ord, skriver Eva Wennås Brante, företrädare för svenskämnet i grundlärarutbildningen vid Malmö universitet, docent i pedagogik och före detta lågstadielärare.