Alla är eniga om att vi behöver höja läraryrkets status, men efter år av larmrapporter om lärarutbildningens kvalitet börjar det dessvärre också bli relevant att höja själva yrkeskårens status, skriver Sanna Rayman.
Sveriges förenade studentkårer är kritiska till en godkändgräns på högskoleprovet. Det botar bara symptomet på problemet och inte orsaken: Att för få vill bli lärare.
Det går fortfarande att komma in på lärarutbildningar med låga resultat på högskoleprovet. Det visar antagningsstatistiken för hösten. Men inte i Jönköping. Där har högskolan i höst infört en godkändgräns för att antas via provet.
I en artikel i lärarnas tidning går man igenom förändringar i lärarutbildningen under de senaste tjugofem åren. Det är oroväckande läsning och ögonöppnande för den som undrar vad som är problematiskt med skolan, skriver Laholms Tidning.
Den nya lärarutbildningen kritiseras. Lärarnas tidnings undersökning visar att sju av tio studenter tycker att de inte får lära sig hur de ska planera lektioner.
Socialdemokraterna vill åtgärda den tilltagande bristen på förskollärare. I sin budgetmotion kommer S att föreslå att 1 000 fler förskollärare utbildas per år.
Samtidigt som intresset för lärarutbildningen sjunker, kommer Sverige inom tio år förlora var fjärde lärare, bara genom pensionsavgångar. Ännu värre ställt är det i Göteborg.
Regeringen vill skapa särskilda övningsskolor för den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen. Men förslaget riskerar att leda till ökad segregation i skolan, skriver bland andra Pam Fredman, rektor, Göteborgs universitet.
Intresset för att bli lärare i tyska är litet. På ämneslärarprogrammet på Stockholms Universitet är det nu bara två studenter kvar från intagningsåret 2011 som läser tyska språket.