Nya siffror från Statistiska Centralbyrån, SCB, visar att antalet sökande till lärarutbildningarna är fortsatt lågt. Enligt SCB kommer det att saknas över 43 000 lärare år 2020.
Genom att avskaffa det besvärliga ämnet pedagogik har politiker i lugn och ro kunnat låta administrativt utformade styrdokument utan vetenskaplig grund styra lärarutbildningarnas innehåll, skriver Feiwel Kupferberg, professor i pedagogik vid Malmö högskola.
När skolan kommunaliserades urholkades lärarrollen. I dag lockar utbildningen främst med sina låga antagningskrav, och resultatet blir lärare med dåliga ämneskunskaper och utan egentligt intresse för att undervisa. Nu krävs något radikalt för att vända avgrundsfärden, skriver Uriel Hedengren, före detta lärare.
Många lärare för yngre elever har dålig utbildning i läs- och skrivinlärning. En hel del har ingen alls. Det är dags att sätta dem i skolbänken, skriver Malin Siwe.
Therése Pettersson, 35 år, pluggar till förskollärare på Södertörns högskola. Hon märker tydligt att söktrycket har ökat de senaste åren. "Det har blivit mycket svårare att komma in. Jag blev antagen som reserv."
Söktrycket till lärarutbildningarna har ökat stort de senaste åren, hävdar utbildningsminister Jan Björklund. Men det beror helt på hur man väljer ord och siffror, visar TT:s granskning.
Enligt Erik Arroy, ordförande i Sveriges förenade studentkårer, är receptet för att göra den nya lärarutbildningen hållbar bättre pedagogisk kompetens bland universitetslärarna.