Lärosätena har i dag uppenbara problem att locka blivande natur- och mattelärare. Och få lärosäten tror att regeringens bonuspeng kommer att förändra den saken.
Regeringen vill ha en gemensam ingång till ämneslärarutbildningen, oavsett om man tänkt sig undervisa på högstadiet eller gymnasiet. Bakgrunden är det låga intresset för att utbilda sig till ämneslärare mot år 7-9.
Alldeles för få studenter vill endast bli högstadielärare. Därför föreslår regeringen att utbildningen slås ihop med gymnasielärarutbildningen: "Det blir ett sätt att fylla platserna och få ut fler lärare i jobb", säger Jan Björklund (FP).
Det är dags att låta eleverna utvärdera lärarna. Att det behövs visar om inte annat de låga poängkrav från högskoleprovet som räcker för att antas till lärarutbildningen, skriver lärarstudenten Isak Skoglund.
Fortfarande går det att komma in på en lärarutbildning med under 0,1 högskolepoäng. Många av studenterna kan inte ens stava, hävdar Hanna Enefalk, universitetslektor.
Att vara lärare kan vara världens bästa jobb och den bilden måste spridas. Det ser Per-Arne Andersson på SKL som den kanske viktigaste åtgärden för att få fler sökande till lärarutbildning.
Högskolan i Jönköping ska utbilda fler lärare, förskollärare och specialistsjuksköterskor, det står klart när regeringen nu fördelar nya utbildningsplatser.
Göteborg får drygt 1 100 nya högskoleplatser från och med våren 2015. Pengarna, 200 miljoner, finns i regeringens vårbudget. Det handlar framför allt om utbildning av förskole- och lågstadielärare.