Allt fler påbörjar landets lärarutbildningar, visar en analys som publiceras i dag. Förskollärarutbildningen är populärast, svårast är det att locka studenter till år 7-9.
Antalet förstahandssökande till lärarutbildningen fortsätter att öka. Populärast är förskollärare, och i botten ligger ämneslärare 7-9. Det visar nya siffror från universitetskanslerämbetet.
Allt fler söker till lärarutbildningen, visar en ny analys från Universitetskanslersämbetet (UKÄ). Men söktrycket skiljer sig åt mellan de olika inriktningarna. Grundlärare årskurs 4-6 och ämneslärare årskurs 7-9 har svårt att locka till sig studenter. Överlägset populärast är förskollärare där inte ens hälften av de sökande fick en plats.
Fler börjar läsa till lärare. Men tillskottet av studenter räcker inte för att råda bot på lärarbristen. Framför allt ser det mörkt ut för högstadiet, visar en ny analys.
Det är hög tid att staten kliver in för att ta ett större ansvar för lärarutbildningens dimensionering, skriver Isak Skogstad, ämneslärarstudent Jönköping.
Underlaget för att korrekt kunna dimensionera lärarutbildningarna är för dåligt. Det anser Universitetskanslerämbetet (UKÄ) i sitt yttrande till Riksrevisionens rapport.
Det krävs en djupare analys kring hur lärarutbildningarna ska utbilda rätt antal lärare med rätt kompetens så att skolan förses med behöriga lärare inom alla stadier och ämnen. Det slår Universitetskanslersämbetet fast i ett yttrande om Riksrevisionens rapport.
Stockholms universitet är angeläget att bidra till att minska den lärarbrist som finns i skolan, och som kommer att bli ett ännu större problem i en nära framtid i och med pensionsavgångar och att lärare byter yrke. Det skriver Hans Adolfsson och Bo Molander, Stockholms universitet, i ett debattinlägg.
De nya lärarna i fritidshem blir också behöriga i ett praktisk-estetiskt ämne. Synpunkterna på detta är många. Fritidspedagogik tog pulsen på fritidspedagoger och deras rektor i en skola i Göteborg.
Blivande lärare i fritidshem som också ska undervisa i musik har ofta en annan musikalisk bakgrund än ämneslärarna. Det är positivt, tycker lärarutbildare i Göteborg.
Lärarutbildningen vid Stockholms universitet vill hitta ett nytt arbetssätt för att föra ihop teori och praktik. "Vi vill få våra studenter att bli mer reflekterande över sin lärarroll", säger Hans Adolfsson, prorektor vid Stockholms universitet.