Just nu diskuteras om resurser ska flyttas från lärarutbildningar där arbetsmarknaden anses vara mättad till utbildningar där det råder stor brist. Lösningen på lärarbristen är dock inte att minska möjligheterna att bli lärare, skriver Peyman Vahedi, rektor, m.fl.
I Danmark har antalet studenter med toppbetyg som söker sig till lärarutbildningen ökat kraftigt sedan intagningskraven skärpts. Dessutom har avhoppen minskat.
Lärarutbildningarna växer, när både antalet sökande och antagna har ökat inför hösten. Men intresset för de olika programmen och inriktningarna varierar stort.
Det råder stor brist på finska modersmålslärare i Sverige. Efter att ha legat nere i flera år har utbildningen startat igen, men tyvärr är det inte så många som har formell behörighet att söka.
Det behövs erkännande av andra kvaliteter än vad en standardiserad utbildning ger, skriver Mats Alvesson i sin slutreplik om utbildningfundamentalismen i svensk skoldebatt på DN Debatt.
Det råder akut brist på studentbostäder i Karlskrona. Inför höstterminen väntas runt tusen nya studenter komma till Blekinge Tekniska Högskola, men det finns bara runt hundra lediga lägenheter.
Han har världens bästa minne och skrev bäst av alla i Sverige på högskoleprovet inför hösten studier. Trots det blev han inte antagen till lärarprogrammet i höst.
Till höstterminen har 10 procent fler studenter antagits till lärarutbildningarna jämfört med förra året, enligt Lärarförbundet. Men ökningen räcker inte för att täcka lärarbristen, säger förbundets första vice ordförande Maria Rönn.
I framgångsrika skolsystem finns ett nära samspel mellan forskning och lärarprofession i lärarutbildningen. Inte i Sverige. Att skapa en forskningsbaserad metodik är ett viktigt första steg mot en lärarutbildning i världsklass, skriver Elias Dietrichson.
Svenska som andraspråk och digital kompetens är två av fyra områden som bör bli obligatoriska på lärarutbildningen, enligt nytt förslag från (M) tillsammans med lärarförbundens studerandeföreningar.
Universitetskanslersämbetet ställer krav som i praktiken gör det omöjligt för vissa lärarutbildningar att utbilda de andraspråkslärare som kommunerna så uppenbart behöver, skriver fyra debattörer.