Skyldigheten för lärare att upprätta åtgärdsprogram för elever med behov av särskilt stöd avskaffas. Det föreslår en utredning som hoppas att det ska ge lärarna mer tid att undervisa. Men åtgärdsprogram ska fortfarande utfärdas, om föräldrarna begär det.
Lärare ska inte längre behöva skriva särskilda åtgärdsprogram för elever som behöver extra stöd. Åtgärdsprogrammen ska bara behöva tas fram om föräldrarna begär det, föreslår regeringens utredare.
Skyldigheten att upprätta åtgärdsprogram föreslås avskaffas. Åtgärdsprogram ska istället upprättas på begäran av föräldrarna. Idag onsdag presenterar utbildningsminister Jan Björklund och utredare Thomas Persson förslag till förändringar i regleringar om stöd, särskilt stöd och åtgärdsprogram som ska presenteras i en kommande Ds om lärares administrativa arbete.
Ingenting är så lätt, eller så populärt, som att kräva mer självstyre för professionen. Men i praktiken är idén om den självstyrande professionen utopisk, skriver Karin Svanborg-Sjövall, Timbro, i en replik.
Tillsammans med Läkarförbundets och Polisförbundets dito skriver Lärarnas Riksförbunds Bo Jansson i en debattartikel att deras yrken kidnappats av ekonomernas modeller. Nu hoppas man på reaktioner från politiker.
Idag styrs offentlig verksamhet styrs av statistik. Att mäta tillsammans med professionen är bra. Utvärderingen har dock kidnappats av ekonomer och administratörer, skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, m.fl.
För sitt ledarskap i klassrummet och för ett strukturerat arbetssätt i skolan fick Linda Nyberg, lärare på Fröviskolan i Lindesberg, det Pedagogiska priset 2013 av kommunen.
Tidiga betyg? Mindre klasser? Frågorna är oviktiga när det handlar om att förbättra skolresultaten. Den som kan göra skillnad är läraren, säger superpedagogen John Hattie som sågar den svenska skoldebatten.
Lärarnas Riksförbund har tillsammans med regeringen, Sveriges Kommuner och Landsting, Friskolornas riksförbund och Lärarförbundet samlats kring en rad förändringar, som var och en bör införas så snart som möjligt.