Utmärkelsen Guldboken som uppmärksammar medarbetare inom förskola, skola eller fritidshem går i år till läraren Cecilia Necksten på Rosenfeldtskolan i Karlskrona.
Svensk skola har nog aldrig varit så utskälld som nu. Det talas om resursbrist, låga resultat och arbetsbördor som får pedagogernas axlar att bågna. Men det finns också en annan bild. Lollo Rohdén är 27 år och har alltid vetat att hon ville bli lärare.
För att vända den dystra utvecklingen av resultaten i skolan måste inte bara läraryrket värderas upp och få höjd status. Samhället, och skolan, måste värna om alla de viktiga professionerna som i dag samverkar i skolan. Det skriver en grupp studerandeförbund i ett samlat upprop.
Beskeden om hur lärarnas administrativa uppgifter ska minska dröjer. Behovet att rensa bland de nationella proven är akut. Det skriver Eva-Lis Sirén, Lärarförbundet, i en debattartikel.
Dokumentation och administration stjäl som sagt tid, men det grundläggande problemet är avsaknad av tillit. Politiker har ett stort ansvar här, men det gäller även samhället i stort. Sluta förlita er på måldokument och börja lita på varandra igen. Fel kommer att begås om vi vågar överlämna ansvar, men fel begås uppenbarligen även under tiden…
Privat anställda arbetstagare inom vård, skola och omsorg ska få rätt att förmedla uppgifter till medierna, det vill säga de får ett meddelarskydd. SKL välkomnar utredningsförslaget.
Kraftigt sjunkande kunskaper bland eleverna, högar av blanketter som fyller arbetsdagarna, låga löner. Vem vill bli lärare i dag? Tomas Selin och Lina Westerlund vill.
Margareta Normell, gymnasielärare, psykoterapeut, föreläsare och författare, svarar på en läsarfråga om hur man kan hantera en förälder som inte vill lyssna och se sitt barns behov.