Vinnaren av Lärarpriset 2012 heter Anna Anu Viik. Hon vinner för att variation, utmaningar och nätverk präglar hennes sätt att arbeta med modersmålsundervisning i finska.
Anna Anu Viik från Visby, modersmålslärare i finska på Gotland, får Lärarförbundets Lärarpriset 2012. Under tisdagskvällen tog hon emot priset under Lärardagarna.
Lärarkåren och utbildningsminister Jan Björklund är numera överens: den växande administrativa bördan stjäl alltför mycket tid från mötet med eleverna. Arbetet med individuella utvecklingsplaner i matematik ger heller inte avsedd effekt, visar en rapport.
Elisabeth Taube, Vasaskolan, har utsetts till årets historielärare av föreningen De Svenska Historiedagarna. – Jag jobbar mycket praktiskt och konstnärligt. Det är den typen av lärande som de vill premiera, säger hon.
Partille skär ner på gymnasieskolan och ekonomiutbildningen på komvux läggs ner. När ekonomiläraren Sten Örne-blad blev av med jobbet blev han erbjuden ett nytt – som förskolelärare. – Jag blev nästan full i skratt, säger han.
Vi lärare är de som kan identifiera elever som behöver oss särskilt och ge dem stöd. Det är lärarens arbete i klassrummet som är det viktigaste arbetet och det måste såväl politiker och skolledare som kollegor värna om, skriver Silwa Claesson i en krönika.
På skolavslutningen i Jokkmokks kyrka korades Björn Nordkvist, fysik- och mattelärare, till årets lärare i Jokkmokk. Idén till utmärkelsen kom från Alexander Lundström som vunnit pris från Strukturum i Jokkmokk för just denna idé. Två belönade, alltså.
Ständig utveckling i alla ämnen, fokus på det positiva som händer i klassrummet och stor kärlek till sitt jobb. Det är Lillemor Eriksson i ett nötskal. Nu är grundskolläraren från Piteå en av tre finalister till årets Lärarpris.
Spansklärare som Norrköpings Tidningar träffat anser att många som undervisar i språket inte behärskar det. De är kritiska till att lärare, utan behörighet i spanska, får undervisa i ämnet samtidigt som det finns arbetslösa spansklärare.
Jag minns när de just hade börjat, den plötsliga insikten om och glädjen över att det fanns en hel räcka nya vuxna som brydde sig om våra barn. Om jag inte har tackat ordentligt förut så vill jag göra det nu när deras skoltid snart är slut, skriver Annika Lindqvist i en krönika.