Delta i Nordisk Lärarpensionärsträff i Stora Bält på Fyn i Danmark den 13-17 juni 2016. Vi kommer tillsammans att göra flera utflykter och bor på Sinatur Hotel vid vattnet.
Sedan min debattartikel publicerades har lärare låtit mig veta att jag är ett hot mot kåren och aldrig kommer att få ett arbete. De tycks ha missat att det just är vi lärare som har möjlighet att förändra, skriver lärarstudenten Jessica Schedvin.
Lärarkrisen är akut. Befolkningsökningen kan komma att leda till större klasser och fler obehöriga lärare. I det läget kan Sverige inte unna sig lyxen med flummig retorik från 70-talet. Läraren ska vara chef i klassrummet. Läraren ska ha makten och vuxenansvaret. Låt stå! skriver Expressen på ledarplats.
Tomas Lindahl, Nobelpristagare i kemi, hyllade sin kemilärare på Bromma gymnasium i sitt tacktal. Anna Ekström, Skolverkets generaldirektör, stämmer nu in i hyllningen – hon hade nämligen samma lärare.
Tänk vad lärare och elever med rätt förutsättningar kan göra! Det är i skolan framtida fysiker, kemister, ekonomer, medicinare och författare börjar sin bana. Att satsa på lärarna är att satsa på Sveriges framtid. För allt börjar med en bra lärare, skriver Lärarförbundet i Karlskoga.
Svenske Nobelpristagaren i kemi, Tomas Lindahl, hyllade sin gymnasielärare i kemi under sitt tacktal på Nobelbanketten. Anna Ekström, Skolverkets generaldirektör, hade samma lärare under sin gymnasietid. "Jag blev ingen skicklig kemist, men var en tacksam elev", säger hon.
Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande i Lärarförbundet skriver på Nobeldagen om vad som ligger bakom varje nobelpristagare: år av lärande och bra lärare. Vägen till ett Sverige som kunskapsnation och till framtida Nobelpris börjar inte i ett forskningslaboratorium eller på ett universitet.