Knappt tio minuter in på lektionen saknas fortfarande en tredjedel av eleverna. Matematikläraren Gunnar ger sig ut i korridoren på jakt efter de som inte kommit.
Vanligtvis arbetar man för fullt med att kunskapa tillsammans med eleverna, men så plötsligt slår en ny reform, ett politiskt utspel eller en larmrapport ner som en bombmatta i närheten, skriver läraren Gunilla Granath Zillén.
Sveriges Radio har precis som annan media granskat den svenska skolan för att ta reda på hur det står till med skolsystemet och alla den berör. Det skriver Norra Skåne.
Malmö stad måste sätta upp tydliga mål som bidrar till att göra läraryrket attraktivt. Kompetensutveckling ska bli ett honnörsord och den administrativa bördan för lärare måste minska så att kvaliteten i undervisningen ökar. Det skriver Catharina Niwhede, distriktsordförande för Lärarnas riksförbund, och Stefan Lindhe (M), oppositionsråd i Malmö.
Höj kraven på de som vill bli lärare! Så låter det ofta i debatten om svensk skola. Men i skuggan av diskussionen om lämplighetsprov och lärarlegitimation finns en yrkesgrupp som inte behöver ha någon formell behörighet alls - vikarierna.
Inskränkt yrkesfrihet. Allt fler ägnar sin arbetstid åt fel saker. Läkare och lärare ägnar högst hälften av sin arbetstid åt att träffa patienter eller elever. I stället tvingas de utföra sådant som syftar till att mäta servicen, vilket ökar risken för utbrändhet. Professionerna måste få utvecklas och förstärkas, skriver tre forskare.
Vi måste få en förändring av synen på lärarrollen, från att vara handledare och där eleverna uppmanas söka kunskap på egen hand, till att förstå att det krävs behöriga lärare som hjälper och leder rätt, skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund.
SVT har uppmanat dem som är extra nöjda med någon av sina lärare att nominera dem till #bästaläraren. En av dem som tog chansen är artisten Amy Diamond.
En bred debatt är viktig för att vi ska få en så bred och nyanserad bild som möjligt av svensk skola. Men utan lärarröster blir denna bild av skolan naturligtvis inte rättvisande, skriver Daniel Sandin, gymnasielärare, i en debattartikel.
Låt oss skapa förutsättningar för att låta kompetenta forskare utforma en metod för att eleverna ska kunna ge konstruktiv kritik till oss lärare på en kontinuerlig basis. Det skriver Isak Skogstad, lärarstudent.
Karin Taube, pedagog, forskare och folkbildare, har fått ta emot Ingvar Lundberg-priset och 100 000 kronor. Hon får det för sitt uthålliga arbete för barns och ungas läsande.