Årets första gästpostare är 26-åriga Ellen Hermansson, som jobbar som SO-lärare på F-9-skolan Nya Skolan i Trollhättan. Här kan ni läsa en intervju med henne.
Lärarförbundet i Lekeberg tar initiativ till ett pedagogiskt pris som införs nästa år. Tanken är att uppmuntra hela arbetslag i stället för enskilda individer. Så vilka blir årets arbetslag?
Årets mest lästa debattartikel handlar om problemen med ordningen i skolan. Den skrevs av läraren Per Kedland, som nu har lämnat sitt yrke efter 30 år. I en intervju berättar han vad som hänt sedan artikeln publicerades den 24 september.
Tydlighet inför ledningen om vad som är ditt uppdrag. Samarbete med skolan. Och att ha roligt på jobbet. Det är tre framgångsfaktorer för Frida Hake, lärare i fritidshem. 2016 fick hon priset för årets lärare i fritidshem.
Men kanske är det också ett tecken på desperation från föräldrar som upplever att detta är deras enda chans att påverka sina barns framtid och känner, motiverat eller ej, att barnens behov inte möts av skolan. ”Ge mitt barn möjlighet att nå sin potential” är en begriplig önskan, skriver Susanne Sjöstedt i en ledare.
Tidigare i höst belönades Jonas Hall, lärare i matematik, fysik och naturvetenskaplig specialisering på Rodengymnasiet i Norrtälje, med Guldäpplet – ett stipendium som varje år delas ut till lärare som är framstående i sitt sätt att jobba med digitala verktyg i undervisningen.
Lärarnas kompetens, arbetssätt och undervisning är enligt svenska högstadierektorer nyckeln för att ytterligare höja elevernas kunskaper. Det framgår av en enkät SVT Nyheter gjort.
Marioan kom som flykting till Sverige för cirka 20 år sedan. I skolan mötte han läraren Inga, som kom att betyda mycket för honom. Här är hans berättelse idag som vuxen om när han ringde Inga.
En rolig förskollärare, en kreativ och vetenskaplig lågstadielärare, en stöttande mellanstadielärare och en peppande högstadielärare. Årets bästa pedagoger i Värmdö blev under morgonen utsedda under kuppartade former.