Ömsesidig respekt är ingen envägskommunikation. Jag ser ingen motsättning i att som lärare vara både akademisk förebild och intresserad av elevernas fritidsintressen, skriver läraren Maria Wiman.
Skolans uppgift är inte bara att uppmuntra elevernas intressen och legitimera den verklighet de har fått med sig hemifrån. Den ska framför allt öppna dörrar till nya världar.
"Att vara lärare idag är sannerligen komplext och inget yrke som du bara kan läsa dig till att bli bra på. Jag skulle säga att det är ett hantverk som kräver ganska många timmars övning för att bli riktigt skicklig på", skriver läraren Sara Bruun.
Vi lärare ska inte vara kompisar med eleverna, vi ska vara akademiska förebilder med auktoritet i klassrummet. Det tycks även våra elever efterfråga, skriver Isak Skogstad.
M och LR är eniga: lärarnas karriärutveckling behöver gemensamma riktlinjer för att säkra kvaliteten och undvika huvudmännens godtycke. "Vi vill inte hamna i något som påminner om hanteringen av lärararlönelyftet", säger LR:s Åsa Fahlén.
Att komma som lärare från ett annat land till den svenska skolan kan vara en kulturkrock. Två forskare på Malmö Högskola har undersökt hur nyanlända syriska lärare tänker kring lärarrollen i den svenska skolan.
Kan man redan genom ett lämplighetstest avgöra vem som kommer bli en skicklig lärare? Risken finns att man sållar bort även dem som faktiskt kunnat bli duktiga under utbildningens gång, anser Per Lindqvist och Ulla Karin Nordänger, professorer i pedagogik.
Nu går vi mot sommarlov. En välbehövlig vila väntar för elever och lärare. Sverre Wide tipsar här om en viktig debattbok om pedagogik och skola av Jonas Lindroth att läsa under ledigheten. Författaren efterlyser en återupprättad lärarroll.