Det ska kosta att vara feg. Det ska kosta att straffa dem som visar kurage. Det ska kosta att göra sig av med just den sorts lärare som skolan så desperat behöver. Det skriver DN:s Lisa Magnusson.
I samband med förlikningen med sparkade läraren Paul Carlbark publicerade Höörs kommun ett uttalande på sin hemsida. Delar av innehållet skapade oro bland lärarna.
Den här rapporten diskuterar hur man kan skapa ett bättre system för kunskapsuppföljning i den svenska grundskolan och hur resultaten i sin tur kan användas för att förbättra informationssystemet. (pdf)
Lärare vet väldigt lite om hur deras elever står sig jämfört med elever på andra skolor. Det saknas helt enkelt relevanta kunskapsmätningar, visar en ny rapport. ”Att återkoppling leder till att vi förbättrar oss har vi alltid vetat. Men det verkar ha glömts bort eller undertryckts medvetet”, säger professor Magnus Henrekson.
I rapporten presenteras en enkätstudie gjord med 13 000 legitimerade lärare – från förskoleklass till gymnasiet. Målsättningen är att bidra med förståelse för vilken betydelse lärarlönelyftet och karriärtjänster för lärare har haft för lärares yrkesroller, relationer och arbetsuppgifter. (pdf)
Förstelärare och de som fått del av lärarlönelyftet är nöjdare med sin arbetssituation och vill oftare stanna kvar i yrket än de lärare som inte omfattats. Det visar en enkätstudie gjord med 13 000 legitimerade lärare.
While artificial intelligence is likely to replace a significant number of human beings in the workforce, there are some professions, such as teaching, that will be more resilient, said Duolingo cofounder and CEO Luis von Ahn.
Der er ikke en modsætning mellem at være professionel og nære kærlighed til sine elever, mener to bidragydere til en ny bog. Faktisk er lærerens kærlighed vigtig for både elevernes selvværd og for et inkluderende og støttende klassemiljø, mener de.
Efter förlikningen med avskedade läraren Paul Carlbark beslöt Höörs kommun att inte ge några intervjuer. Istället publicerade de ett uttalande på kommunens hemsida. "De fortsätter att vrida om kniven", säger en lärare.
Att avsluta vårterminen med anklagelser man inte ges möjlighet att bemöta, inte ens om de är direkt felaktiga, ligger knappast som god grogrund för att starta nästa läsår utvilad och entusiastisk, skriver gymnasieläraren Olof Linton.