En lapp på en skola i Portugal manar föräldrar att ta ansvar för barnens uppförande. Listan i fem punkter sprids just nu som en löpeld på sociala medier i Sverige.
Skolan uppmanade föräldrarna att ta mer ansvar. Nu sprids inlägget som en löpeld i Sverige via läraren Paulo Gandras inlägg på Facebook. "Eftersom de flesta tycker att det är bra verkar det finnas ett stort missnöje med hur det ser ut här", säger Paulo Gandra.
Här möter du alltid en förskollärare som berättar om sig själv. Christina Widström jobbar som specialpedagog i förskolan och har skrivit en bok på fritiden.
”Glädjen att få andra att lyckas”. ”Fritt och kreativt”. ”Meningsfullt”. Det är några viktiga skäl till varför lärare tycker att andra ska välja deras yrke.
Årets första gästpostare är 26-åriga Ellen Hermansson, som jobbar som SO-lärare på F-9-skolan Nya Skolan i Trollhättan. Här kan ni läsa en intervju med henne.
Lärarförbundet i Lekeberg tar initiativ till ett pedagogiskt pris som införs nästa år. Tanken är att uppmuntra hela arbetslag i stället för enskilda individer. Så vilka blir årets arbetslag?
Årets mest lästa debattartikel handlar om problemen med ordningen i skolan. Den skrevs av läraren Per Kedland, som nu har lämnat sitt yrke efter 30 år. I en intervju berättar han vad som hänt sedan artikeln publicerades den 24 september.
Tydlighet inför ledningen om vad som är ditt uppdrag. Samarbete med skolan. Och att ha roligt på jobbet. Det är tre framgångsfaktorer för Frida Hake, lärare i fritidshem. 2016 fick hon priset för årets lärare i fritidshem.
Men kanske är det också ett tecken på desperation från föräldrar som upplever att detta är deras enda chans att påverka sina barns framtid och känner, motiverat eller ej, att barnens behov inte möts av skolan. ”Ge mitt barn möjlighet att nå sin potential” är en begriplig önskan, skriver Susanne Sjöstedt i en ledare.
Tidigare i höst belönades Jonas Hall, lärare i matematik, fysik och naturvetenskaplig specialisering på Rodengymnasiet i Norrtälje, med Guldäpplet – ett stipendium som varje år delas ut till lärare som är framstående i sitt sätt att jobba med digitala verktyg i undervisningen.