Politiker och arbetsgivare måste ge lärare och skolledare förutsättningar att ta sitt professionella ansvar. Förstärk samarbetet med andra yrkesgrupper som kan bli en del i att skapa förutsättningar för en likvärdig skola för alla Malmös barn och unga. Det skriver Marie Wall Almquist, ordförande för Lärarförbundet i Malmö.
Anna-Karin Gustafsson har arbetat som lärare i dryga 20 år, men nu får det vara nog. Hon har tröttnat på kaoset och avsaknaden av ordning i klassrummen.
Uppdraget: att förebygga kunskapsluckor och att vara det normala mitt i krisen. Utmaningen: att sällan kunna planera sin undervisning. Sjukhuslärarna undervisar svårt sjuka barn och unga i alla åldrar, i alla ämnen. Och ibland händer det allra värsta – att en elev går bort.
Karin Ekstrand undervisar i spanska och engelska på Slottsskolan (6-9), Borgholm. Här berättar Karin varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Magnus Myrenhammar undervisar i matematik, NO och teknik i åk 6-9 på Vallaskolan, Frösön. Här berättar Magnus varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Jenny Sandberg undervisar i svenska och svenska som andraspråk på Pettersbergsskolan i Västerås. Här berättar Jenny varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Raeis Shahrokh Nikkhah undervisar i matematik och NO på Rättviksskolan i Rättvik. Här berättar Raeis varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.
Året är slut och nu är det jullov. Höstterminen har varit fylld av stunder som har framkallat känslor av alla de slag. Känner du igen dig själv i de här?
Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Veronica Hansson-Wiking i Timrå varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.