Petra Hultqvist är förskollärare i Österängens förskoleområde. Här berättar Petra om varför hon är förskollärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
I år gick 18 000 elever ut nian utan att vara behöriga till gymnasieskolan. De allra flesta går vidare till ett introduktionsprogram. Läraren Anders Wåke undervisar på ett av landets introduktionsprogram. För honom är relationer och trygghet a och o i undervisningen.
Martin Harari Thuresson är yrkeslärare på Krokslättsgymnasiet i Mölndal. Här berättar Martin om varför han är yrkeslärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Sanna Magnusson är lärare på Jakobsbergs Folkhögskola. Här berättar Sanna om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Olivia Tjernström är gymnasielärare på Täby Enskilda Gymnasium. Här berättar Olivia om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Som lärare besitter man också en pedagogisk och didaktisk kompetens som inte kommer med modersmjölken bara för att man är född i ett engelsktalande land, skriver Mia Smith, Språklärarnas riksförbund, i en replik.
Som lärare besitter man också en pedagogisk och didaktisk kompetens som inte kommer med modersmjölken bara för att man är född i ett engelsktalande land, skriver Mia Smith.
I Borås har antalet anmälningar om hot och våld i skolan de senaste fem åren mångdubblats. Det avspeglar verkligheten för de flesta lärarna – men talen är för låga, säger gymnasieläraren Anne Pihlo: "Det underrapporteras, problemen är mycket större".
Ny statistik från Arbetsmiljöverket bekräftar bilden många lärare redan har. Allt fler utsätts för hot och våld i skolorna – en ökning med 22 procent senaste fem åren.
Andelen lärarutbildade ökar över tid, men samtidigt ökar också andelen som lämnar yrket. Det visar ny statistik från SCB. Under de senaste sju åren har antalet lärarutbildade med en legitimation som väljer att lämna yrket ökat. Lärare utanför skolan är den grupp som har ökat mer än andra grupper över tid.