I Linköping granskar en lokal ”inspektion” lärarna på kommunens skolor. Anledningen: Att lyfta goda exempel och ge lärare återkoppling på vardagsarbetet. Lärarna själva känner sig stärkta av granskningsbesöken.
Så har Björn Åstrands utredning ”Med undervisningsskicklighet i centrum – ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling” presenterats. De flesta av de 700 sidorna handlar om att etablera ett statligt program för lärare och skolledares professionsutveckling. Det finns många goda tankar i detta. Dock ser vi ett antal svårigheter med förslaget.
Så har Lärarnas Ansvarsnämnd beslutat – här är all statistik, samt detaljer om fem fall där Skolinspektionen yrkat att Lärarnas ansvarsnämnd ska varna eller återkalla legitimation.
Pisa-undersökningarna visar att var femte pojke i slutet av grundskolan knappt kan läsa och förstå en enklare tidningsartikel. Där har vi det riktiga hotet mot vår demokrati – stora grupper i utanförskap som varken kan hänga med, förstå eller göra sina röster hörda i samhällsdebatten, skriver läraren Isak Skogstad och psykologen Carl Hellström i en…
Mycket görs för att på sikt höja de sjunkande elevresultaten. Men det som går att ta tag i redan nu och snabbt ger garanterat resultat är feedback till lärare kring deras undervisning. Något som bara 11 procent av lärarna får i dag, skriver Mats Rosenkvist, Successful Schools Sverige.
Alla krav som ställs på skolan kräver mer resurser än i dag. Rektorerna och lärarna måste också avlastas så att de kan ägna sig åt undervisningen och eleverna, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, i en debattartikel.