Countries need to make the teaching profession more financially and intellectually attractive to meet a growing demand across the world for high-quality teachers, according to a new OECD report.
The OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS) is the largest international survey asking teachers and school leaders about their working conditions and learning environments, and provides a barometer of the profession every five years. Results from the 2018 cycle explore and examine the various dimensions of teacher and school leader professionalism across education systems.…
Nästan alla tillfrågade svenska lärare tycker att relationen med eleverna är bra. Men stödet från rektorer och mer rutinerade kolleger kunde vara bättre. Det visar den internationella undersökningen Talis, om lärares och rektorers arbete.
Nu presenteras resultaten i en stor, internationell undersökning om lärares och rektorers arbetsvillkor. Förra gången studien genomfördes gav de svenska lärarna en i många delar mörk bild av sitt yrke.
Nedskärningar, dokumentation, kundtänk och täckande för kollegor har dragit all lust ur mig, det går inte längre. Efter fem år har jag nu firat min sista skolavslutning. Jag vill inte detta mer, skriver den nu mera före detta läraren Douglas Rinaldo.
Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan. "Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig," säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.
Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas. Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.
Skolverkets satsning på stöd till obehöriga lärare kritiseras av LR och Lärarförbundet. Vi bedömer att deras farhåga om att synen på läraryrket riskerar att devalveras är överdriven. Lärarlegitimationsreformen har brett stöd. Medvetenheten om hur betydelsefullt det är med behöriga lärare är stor i Skolsverige, skriver Peter Fredriksson, Skolverket, i en replik.
Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.
Läraren i Huddinge dömdes nyligen för att ha hotat elever med stryk. Då uppdagades att han tidigare suttit 16 år i fängelse för grova narkotikabrott. Varför skolan inte visste om detta och hur manen kunde jobba kvar på skolan reder vi ut i senaste avsnittet av Stockholmspodden. (webb-radio)