Det är uppenbart att S har tappat greppet om verkligheten och nu sprider Anna Ekström rena lögner om lärarnas löner. Vill man på riktigt hjälpa den svenska lärarkåren gör man det främst genom att satsa rejält på Sveriges kommuner, något som S valt att i princip helt bortse ifrån i sin egen pyttipannabudget, skriver Jimmie…
Lärare som behandlas som trasproletariat. Friskolekoncerner som delar ut miljoner i vinster. Tomma platser på lärarutbildningarna. Det är dags att inse att den svenska skolan inte fungerar, skriver Sven-Eric Liedman, idéhistoriker och författare, bland annat till ”Hets! En bok om skolan”
Lågaffektivt bemötande har på bara några år slagit igenom i den svenska skolan. På Hjulsta grundskola tog eleverna över och anmälningar om hot och våld slog i höjden. På Dalängskolan i Lidköping kan fallet om en lärare som lyfte undan en elev komma att prövas i Högsta domstolen. Men varifrån kommer den kritiserade metoden –…
Det finns stora problem med lärarnas lönebildning. Lärare är förlorare i ett livslöneperspektiv, erfarenhet premieras för dåligt och det finns på många håll stora osakliga skillnader i vad lärare tjänar, skriver Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén.
Det finns stora problem med lärarnas lönebildning. Lärare är förlorare i ett livslöneperspektiv, erfarenhet premieras för dåligt och det finns på många håll stora osakliga skillnader i vad lärare tjänar. LR vill se ett mer meritokratiskt lönesystem, där olika löner kan härledas till individers erfarenhet, skicklighet, förtjänst och formella meriter. (pdf)
Lärare är missnöjda med dagens lönesystem som gynnar unga lärare som kan byta jobb och utnyttja lärarbristen för att förhandla upp sin lön. Det visar en undersökning från Lärarnas riksförbund som DN tagit del av.
Elever slår mig som lärare mindre med lågaffektivt bemötande. Bråkstakar kan bli snälla om de lär sig hur de kan agera annorlunda, skriver Kalle Tägt, lärare i en specialskola.
Elever slår mig som lärare mindre med lågaffektivt bemötande. Bråkstakar kan bli snälla om de lär sig hur de kan agera annorlunda, skriver Kalle Tägt, lärare i en specialskola, på DN Åsikt.
Är lågaffektivt bemötande en bra metod för att handskas med bråkstakar i klassrummet? Läraren Isak Skogstad tycker inte det men får mothugg från Malin Broberg som också är lärare. "Känslor smittar. Det gäller både positiva och negativa", säger hon.
Ska lärare få slänga ut stökiga elever i korridoren? I torsdagens ”Opinion live” möttes lärare och forskare för att diskutera hur man ska handskas med stökiga elever. "Hade det stått i arbetsbeskrivningen att det är din uppgift att bära ut elever, då hade jag blivit väktare istället", säger specialpedagogen Annelie Karlsson i programmet.