A lot is being asked of teachers and parents as schools transition to remote learning and the country responds to the coronavirus pandemic, says Christine Elgersma, a senior editor of social media and learning resources at nonprofit Common Sense Media. In this interview, she offers advice for teachers, such as taking breaks and recognizing that…
Tycker du matte är tråkigt? Eller kanske har svårt att begripa hur mycket du än försöker? Prisade matematikläraren Daniel Carlsson vid Linköpings universitet ger här fem tips på vad du kan tänka på.
Matematikläraren Daniel Carlsson blir den första mottagaren av Ingemars lärarpris som, med sin prissumma på en halv miljon kronor, blir Sveriges största.
Distansundervisning leder tyvärr till kännbara kunskapsförluster och förutsättningarna varierar dessutom över landet, skriver representanter för Lärarnas riksförbund.
Om landets lärare ska slippa bränna ut sig måste ansvariga politiker sluta låtsas att undervisningskvaliteten inte blir lidande av coronakrisen, menar läraren och skoldebattören Marcus Larsson. "Staten måste sänka kraven om vi ska ha några lärare kvar när det här väl är över", säger han.
Nästan varannan högstadielärare i Sverige är stressad – men det ligger under OECD-snittet. "Det är bekymmersamt, men många yrken upplever stress, säger Tomas Matti, Skolverket.
TALIS är en internationell studie som fokuserar på hur yrkesvardagen ser ut för lärare och rektorer i grund- och gymnasieskolan. I TALIS 2018 deltog 555 svenska skolor i låg- och mellanstadiet, högstadiet samt i gymnasieskolan. Totalt deltog 48 länder/regioner från hela världen. (pdf)
Över 90 procent av rektorerna är nöjda med sitt arbete. Nästan lika många rektorer anger också att fördelarna med yrket tydligt uppväger nackdelarna. Dessutom ökar andelen lärare som fått återkoppling och samarbetar. Men undersökningen visar också att många lärare och rektorer är stressade, framförallt på grund av administration. Det visar den andra delrapporten av TALIS…
Huvudmän och skolledare behöver lyssna till lärarnas behov i dessa svåra tider, menar LR:s ordförande Åsa Fahlén. "Lärare tar ett stort ansvar och måste ges förutsättningar att fortsätta undervisa," säger hon.
Lärarförbundet i Umeå vittnar nu om att många lärare hör av sig med många frågor och funderingar kring vad som händer med skolverksamheten i och med coronaviruset.