Förskoleklassen är en bricka i ett politiskt spel, där den största pedagogiska kompetensen medvetet nedvärderas. Det menar Åsa Sandén, förskollärare i förskoleklass.
Gymnasieeleverna kan återvända till klassrummen efter påsk. Den nationella rekommendationen om delvis distansundervisning för gymnasieskolor slutar den 1 april – trots ökad smittspridning i Sverige. "Ingen ska tolka det som att vi blåser att faran är över", säger Anna Ekström (S), på en pressträff. Lärarförbundet kritiserar nu regeringens besked
Hur ser läraryrkets roll ut i Europa? Vad krävs för att motverka lärarbristen? Eurydikes nya rapport ”Teachers in Europe – Careers, Development and Well-being” är en sammanställning av de europeiska lärarnas situation utifrån arbetsförhållanden, karriärutveckling och välbefinnande. (pdf)
Svenska ämneslärare på högstadienivå upplever att de har mindre tid för kompetensutveckling än sina kollegor i Europa. Svenskarna deltar inte heller i utbyten i samma utsträckning som andra européer, visar Eurydikerapporten ”Teachers in Europe. Careers, Development and Well-being”.
Tankesmedjan Balans rapport "Stolpe ut" är en fascinerande och väl utförd beskrivning av hur det gick till och vad konsekvenserna blev. Om vi ska få en lärarkår som på riktigt går med raka ryggar behöver vi se den här beskrivningen i vitögat och fundera över vilka av de stegen som togs som går att backa…
Året är 2013 och jag kommer ut som gay för min familj. Fram tills dess hade detta varit en hemlighet. Samma år började jag studera på förskollärarutbildningen i Malmö. I förskolan såg jag en möjlighet att arbeta mot traditionella könsstrukturer och fördomar. Mina erfarenheter har hittills visat på att det finns mycket kvar att göra,…
I många hyllor i Sveriges lärarrum står den, dammig och dassgrå. Jag pratar om den älskade hatade vikariepärmen. Den rymmer ofta en imponerande samling stenciler från sent 80-tal.
Pandemin har satt fingret på skolans och lärarnas betydelse för samhället. "Vi ser vad den betyder först när risken finns att den försvinner," säger Sverker Lindblad, professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet.