Lättkränkta elever och svaga skolledningar knäcker lärarna. Det menar Sveriges Lärares skyddsombud Elisabeth Sandstedt. – Trenden måste brytas, säger hon.
Vad innebär det egentligen att uttrycka sig i slöjd? Handlar det främst om personlig kreativitet – eller om att följa traditioner och normer? Styrdokumenten har genom åren varit otydliga och stundtals motsägelsefulla, konstaterar forskaren Carolina Ekman.
En ny reform af professionsuddannelserne og åbningen af en ny omfattende støtteordning til kurser giver lærerne flere muligheder for efter- og videreuddannelse. Få overblikket her.
AI tools will soon be in use in classrooms across England, but the education secretary, Bridget Phillipson, has one big question she wants answered: will they save time?
Vi kräver ett kollektivavtal som garanterar tid till för- och efterarbete, ett maxtak för undervisningstid och garanterad planeringstid, skriver debattörer från Sveriges Lärare.
Professorn i pedagogik Jonas Linderoth intervjuas av Henrik Höjer. För nästan tio år sedan slog han larm om lärarrollens devalvering – han ville återupprätta den gode pedagogen – och han fick en hel del kritik då. Men tiden har gett honom rätt om läraren och skolan. Vad tänker Jonas Linderoth om detta idag? Och hur…
Om man läser forskning så är svaret ja! Från fängelseexperiment med studenter till hjärnforskning visar samma sak. Makt minskar empati, förmåga till omsorg och ökar nivåer av fördomar, stereotyper och partiskhet. Chefer, rektorer, lärare, förskollärare och pedagoger är alla i en maktbalans gentemot medarbetare och/eller barn och elever. Vad kan man göra så det inte…
På et samråd understregede undervisningsministeren, at der er brug for at give lærere mulighed for at udøve disciplin uden frygt for tjenstlige samtaler og fyringer.
Barn som sitter häktade har, precis som alla andra barn, rätt att gå i skolan. På Stockholms häkten har antalet lärare utökats från fyra till tio för att klara av att undervisa det ökade antalet barn. "Studier är en styrkefaktor och man prioriterar ju det för att man vet att det är viktigt", säger häktesläraren…
En förutsättning för att lärarprofessionen ska kunna påverka mer är att vi faktiskt vågar prata så att det hörs – en tystad och hunsad lärarkår är knappast gynnsam för Sverige, skriver läraren Maria Wiman.