Att lärarna är legitimerade spelar större roll för elevernas betyg i matematik än i svenska. Det visar en gigantisk undersökning genomförd av tre pedagogikforskare.
Mindre än hälften av personalen i förskolan i Göteborg har en förskollärarlegitimation, enligt siffror från Skolverket. Detta innebär risker för barnen, enligt Adrian Forssander, undervisningsråd på Skolverket.
Acta Publicas granskning av 280 000 legitimerade lärare visar att maskorna i systemet är grova, och att strukturella brister kan förklara att uppenbart olämpliga lärare får behålla sin legitimation. (pdf)
Obehöriga anställs trots att det finns legitimerade lärare att tillgå. Regering och riksdag gör för lite för att säkerställa att legitimationsreformen fullföljs så att lärartjänster verkligen besätts av utbildade och behöriga lärare, skriver ordförandena för Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund.
Regeringens förslag till professionsprogram för lärare måste ändras och bara omfatta legitimerade lärare. Annars är risken stor att programmet förlorar sitt anseende. Det skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, och Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
När Vision i sin marknadsföring aktivt försöker organisera gruppen ”obehöriga lärare” så ruckar förbundet på det ännu sköra fundamentet till återuppbyggandet av läraryrkets status, skriver Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Emelie Fransson.
Lärarnas Riksförbunds studerandeförening ägnar sig åt allvarliga påhopp på föreningsfriheten. Det skriver Vision i en replik på LR Studs kritik mot Visions rekrytering av obehöriga lärare. Att inte använda begreppet "lärare" om obehöriga är inte framkomligt – det används av både Lärarnas Riksförbund och Skolverket.
Sexuella brott och överträdelser är den vanligaste orsaken bakom indragna lärarlegitimationer. Det visar den genomgång av Lärarnas ansvarsnämnds beslut för 2021, som Läraren.se gjort.
Det är tio år sedan legitimationsreformen trädde i kraft. Den har inneburit att det blivit större press på skolor att anställa behöriga lärare och att elever ska undervisas av lärare med relevanta ämneskunskaper. Vi ser nu en risk att legitimationsreformen urholkas från flera håll, skriver Anders Linde-Laursen, Lärarutbildningskonventet, Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet, och Åsa Fahlén,…
Läraren tog inte flickor i hand och pratade inte med elever som han hade konflikter med. Han kallade elever för ”åsnor” och ”dumma i huvudet”. Nu fråntas han sin lärarlegitimation, rapporterar Eskilstuna-Kuriren.