Det råder lärarbrist runtom i Sverige. Nya siffror från Skolverket visar att skolor och förskolor behöver rekrytera personal till 77 000 heltidstjänster.
Första redovisningen av uppdraget att ta fram återkommande prognoser över behovet av förskollärare och olika lärarkategorier givet i Regeringsbeslut U2016/02335/S 12 maj 2016. (pdf).
Prognosen utgår från lärarsituationen år 2016 och sträcker sig fram till år 2031. Beräkningarna omfattar förskola, fritidshem, förskoleklass, grundskola, grundsärskola, gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning på grundläggande respektive gymnasial nivå, kommunal vuxenutbildning i svenska för invandrare och särskild utbildning för vuxna. (pdf)
Behovet av att rekrytera nya lärare och förskollärare ökar framöver visar Skolverkets nya lärarprognos. De närmaste fem åren behöver skolor och förskolor rekrytera motsvarande 77 000 heltidstjänster. Det innebär att rekryteringsbehovet har ökat med 7 000 heltidstjänster sedan Skolverkets förra prognos för två år sedan.
Med lärarbristen följer en rad svårigheter för skolors planering och för eleverna. Från Skolinspektionens sida har vi tidigare lyft att skolor med större utmaningar många gånger har svårare att rekrytera behöriga och erfarna lärare. Detta är ett tydligt problem för likvärdigheten, skriver Helén Ängmo, Skolinspektionen.
Sverige väntas sakna 79 000 lärare år 2035, enligt nya siffror från SCB. Regeringens planerade utbyggnad av de olika lärarutbildningarna beräknas vara långt ifrån tillräcklig.
Lärarbristen i Sverige kommer att öka fram till 2035. Det konstateras i en ny rapport som SCB tagit fram. "Det är en krissituation", säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.
SCB presenterar idag siffror som visar att 2035 kommer vi i Sverige att sakna 79 000 lärare. Lärarbristen är en helt avgörande fråga för vårt samhälle. Den kan ingen politiker blunda för.
Samtliga kommuner i länet och Region Jämtland Härjedalen vädjar nu till regeringen att utöka utbildningsplatserna för samtliga läraryrken på Mittuniversitetet i Östersund.
Region Jämtland Härjedalen vädjar nu i en skrivelse till utbildningsministern att Mittuniversitetet ska ges mer resurser för att skapa utbildningsplatser för lärare i Östersund.
Den växande arbetsbördan med sambedömning växer i takt med den ökande bristen på behöriga lärare. Lärarbristen pressar kommunerna till okonventionella metoder. "Vi funderar på att centralisera alla våra högstadieskolor", säger Jessica Ekerbring (S), kommunalråd i Örebro.
Den växande arbetsbördan med sambedömning växer i takt med den ökande bristen på behöriga lärare. Lärarbristen pressar kommunerna till okonventionella metoder. "Vi funderar på att centralisera alla våra högstadieskolor", säger Jessica Ekerbring (S), kommunalråd i Örebro.