Legitimerade lärare är fortsatt hårt eftertraktade, och behörigheten sjunker i Kronobergs län. Men på Lustigkulla skola i Kosta har man genom att nischa sig löst en svår lärarbrist.
Vi har undersökt förutsättningarna för obehöriga lärare att bli behöriga – en grupp som redan har foten inne i skolan. Resultatet är slående. Hälften av de tillfrågade som saknar behörighet går eller har någon gång påbörjat en lärarutbildning. Och hälften av dem har i sin tur endast en termin kvar till examen.
Räkna in yrkeserfarenhet, betala lön under utbildningen – och gör det möjligt att plugga på distans. Det är några av de morötter som skulle kunna få obehöriga lärare att återvända till skolbänken.
Situationen med lärarbristen är akut. Svaret är inte mer obehörig personal i skolan, utan fler legitimerade lärare. Nu bör insatser riktas mot de obehöriga som redan är anställda i skolorna, skriver Lärarförbundets Johanna Jaara Åstrand.
Förväntningarna på vad skolan ska hinna lära ut till eleverna är höga. Samhällsutmaningar av olika slag möts av krav på att skolan borde göra mer. Det kan gälla allt från stresshantering till källkritik och jämställdhet. Men i tider av lärarbrist och rapporter om stress och press hos både lärare och elever, höjs nu röster som…
Skolverkets satsning på stöd till obehöriga lärare kritiseras av LR och Lärarförbundet. Vi bedömer att deras farhåga om att synen på läraryrket riskerar att devalveras är överdriven. Lärarlegitimationsreformen har brett stöd. Medvetenheten om hur betydelsefullt det är med behöriga lärare är stor i Skolsverige, skriver Peter Fredriksson, Skolverket, i en replik.
Lärarutbildningskrisen är ingen politisk plåga för utbildningsminister Anna Ekström. Det borde den vara. Bristen på bra lärare är systemkritisk. Det skriver Widar Andersson på ledarplats