Hälften av kommunerna lyckas inte få fram behöriga lärare till lovskolan. Att elever som behöver extra stöd får hjälp av outbildade lärare är ett hot mot den likvärdiga skolan, menar Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Åtta av tio lärare som examinerades 2015/2016 arbetade fortfarande kvar som lärare fem år senare. Majoriteten av dem som valde att lämna yrket arbetade ändå kvar inom utbildningssektorn.
Vi måste tänka om och tänka nytt om vi ska klara de krav som ställs på förskolan i framtiden. Det konstaterar Frida Eriksson, förskolerektor i Enköping och ledamot i Lärarförbundet skolledares styrelse, efter Lärarförbundets färska rapport ”Förskollärare är centrala för en likvärdig förskola”.
De flesta av lärarna på Vittangi skola är obehöriga. "Lärarbristen är stor i hela landet, men här är det även svårt att rekrytera obehörig personal", säger rektor Siv-Britt Mangi.
I många mindre skolor är färre än hälften av lärarna legitimerade och behöriga i minst ett undervisningsämne. I mer än var tredje mindre friskola är fler än hälften av lärarna obehöriga, visar ny statistik. "Det är dags att se över om det ska vara möjligt att visstidsanställa icke legitimerade lärare", säger Skolverkets Peter Fredriksson.
Bara en tredjedel av alla förskollärare i Göteborgs kommun är behöriga. Det visar ny statistik från Skolverket, skriver Göteborg Direkt. Så skiljer sig friskolorna och de kommunala förskolorna.
Mer än 30 000 behöriga förskollärare saknas i Sverige för att nå målet att minst 70 procent av personalkategorin ska ha förskollärarexamen, enligt Lärarförbundet.
Brist på utbildade förskollärare. Svårigheter att följa läroplanen. Orimlig mängd administration och kringarbete. Lärarförbundets nya rapport visar på stora problem i förskolan som på sikt drabbar hela samhället. (pdf)