Det finns idag en rad utmaningar inom det svenska skolsystemet. För att komma till rätta med problemen i skolan är det avgörande att vi har god tillgång till lärare med hög kompetens. I rapporten analyserar forskaren Gabriel Heller Sahlgren den försämrade statusen för det svenska läraryrket och problemen med lärarförsörjningen. (pdf)
Blivande lärare, oavsett undervisningsämne, ska ha minst betyget C i svenska för att bli antagna till lärarutbildningen – det föreslår en ny utredning på beställning av regeringen. "Det finns fler faktorer än gymnasiebetyg som spelar in i om man klarar utbildningen", säger Tobias Olsson, Malmö universitet.
5 av 14 tillfrågade kommuner i Skaraborg har svårt att rekrytera NO-lärare visar en enkät som P4 Skaraborg gjort. Nina Svensson är lärare i matte och NO på Nya Centralskolan i Grästorp, och hon tar hjälp av kollegor för att fylla kunskapsluckor.
Över 40 procent av personalen i förskolan är varken utbildade förskollärare eller barnskötare. Det visar siffror från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt.
4 av 10 förskollärare saknar rätt utbildning, visar nya siffror från Skolverket. Det gör att barns tidiga inlärning är satt på spel – och skapar en ohållbar arbetsmiljö, enligt Sveriges Lärare.
På den lokala avdelningen för Sveriges Lärare i Oskarshamn är det glada miner efter beskedet att kommunen vill satsa på fler lärare i årskurs ett och två. Men det finns också flera utmaningar.
Yrkesprogrammen ska utökas men frågan om hur antalet behöriga yrkeslärare ska kunna bli fler har man få svar på. Den frågan ingår inte i Skolverkets planeringsunderlag, vars syfte är att hjälpa huvudmän att dimensionera sina utbildningar.
Dr. Kimber Wilkerson, a professor of special education and department chair at the University of Wisconsin-Madison, explains why there’s a shortage and what needs to be done to close the gap.
Karakterkravene ble fjernet for å tiltrekke seg flere lærerstudenter, men kun halvparten av plassene er fylt opp. På ett av studiene på UiT står ni av ti plasser tomme.