Skolresultatet på den nya Paradisskolan på Tjärna Ängar har inte ökat trots att lärarbehörigheten inför skolstarten förra året ökade från 35 procent till runt 90 procent.
Petterbergsskolan i Västerås har högre andel legitimerade och behöriga lärare än de flesta skolor – men lägre måluppfyllnad. Så är det en ”bra” eller ”dålig” skola?
Den politiska debatten om skolan handlar ofta om vinster, kunskapsresultaten eller trygghet och studiero. Men i en enkät som Altinget skickat ut uppger hälften av kommundirektörerna att skolans största utmaning är en annan.
Sollefteå kommun har haft det tufft att tillsätta behöriga lärare i skolorna, men på Rödsta skola har trenden vänt. Den har nu störst andel behöriga lärare i hela kommunen.
De 100 miljoner lektioner som genomförs varje läsår kan leda till ännu mer lärande för eleverna än vad det gör idag. Ska Sverige vara en kunskapsnation måste skolans uppmärksamhet riktas mot hur olika lärare leder undervisning och hur det påverkar elevernas lärande, skriver Bitr. Prof. Marcus Samuelsson, Linköpings universitet. m.fl.
Andelen utbildade lärare utgör en allt mindre del av svensk skola. Det beror främst på att personalgruppen som saknar pedagogisk högskoleexamen har växt explosionsartat.
Kommunala grundskolor med elever vars föräldrar är lågutbildade har i lägre utsträckning behöriga och legitimerade lärare än skolor där elevernas föräldrar är högutbildade.