Nu har det gått ett halvår sedan nya läroplanen, Lgr22, trädde i kraft. Det har påverkat undervisningen på flera olika sätt, enligt tre lärare i praktisk-estetiska ämnen.
Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson skriver i en replik på intervjun med Anna-Karin Wyndhamn i Vi Lärare att myndigheten har en läxa att göra.
I Anna-Karin Wyndhamns ögon lutar sig Skolverket på överspelade pedagogiska teorier och pratar till lärarna som om de vore barn. – Lärarkåren behöver handfast hjälp. Inte trams, säger hon.
Skolminister Lotta Edholm (L) och tidigare utbildningsminister Anna Ekström (S) lägger korten på bordet om varför lärarna måste vänta två år på en timplan som matchar innehållet i kursplanen.
Skolverkets nya kursplan för gymnasieundervisning i historia förstärker den kritiserade trenden med alltmer abstrakta mål i skolan. Det skriver Thomas Hermansson i en ledare.
Läroplansproffset och musikläraren Alexandra Myllenberg förklarar skillnaden mellan Lgr11 och Lgr22. Friare didaktiskt handlingsutrymme är en av de förändringar hon lyfter fram. Liksom större möjlighet att göra en helhetsbedömning av en elev.
Jag tjuvstartade arbetet med de nya kursplanerna under våren och såg att det blev mycket lättare att arbeta tematiskt i NO, skriver läraren Andreas Ekblad.
Läroplanen är lanserad – men fortfarande dröjer regeringen med besked om de nya timplanerna. "Lärarna vittnar om stress och att undervisningen blir forcerad," säger Anders Persson, ordförande för Historielärarnas förening.
De här kommentarmaterialen riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialen är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna för kommunal vuxenutbildning.
De här kommentarmaterialen riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialen är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna för kommunal vuxenutbildning.
De här kommentarmaterialen riktar sig till lärare, rektorer och andra som är verksamma inom skolväsendet. Avsikten med materialen är att ge en bredare och djupare förståelse för de urval och ställningstaganden som ligger bakom texterna i kursplanerna för kommunal vuxenutbildning.