Läs Skolportens intervju med Dick Harrison, professor i historia vid Lunds universitet. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Historia och kommer att tala om hur Sveriges relation till Ryssland sett ut genom tiderna.
Läs Skolportens intervju med Mohammad Fazlhashemi, professor i islamisk teologi och filosofi. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Religion och kommer att tala intern religionskritik och moderna rörelser inom islam.
Munka-Ljungby skolområde i Ängelholms kommun har genomgått en utvecklingsresa inspirerad av framstående kanadensiska undervisningsmetoder. Syftet har varit att förbättra och stärka elevernas läs- och skrivförmåga. Nu öppnar skolan upp för att dela med sig av sina insikter och framgångar.
Läs Skolportens intervju med Hanna Olvenmark, dietist och matinspiratör. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Hem- och konsumentkunskap och kommer att tala om hur skolan kan få elever att äta mer baljväxter.
Läs Skolportens intervju med Denice Sverla, biträdande rektor och speciallärare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Anpassad grund-och gymnasieskola och kommer att tala om hur skolan kan förbereda elever med intellektuell funktionsnedsättning för framtiden.
Läs Skolportens intervju med Erika Baraldi, leg. psykolog och doktorand. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i förskolan och kommer att tala om hur förskolan kan bemöta extremt för tidigt födda barn.
Nya siffror visar stora brister i fortbildningen av lärare i fritidshem. Fritidshemmen i Ljungby hör till fåtalet som satsar på nischad kompetensutveckling – vilket bland annat lett till att fritidslärarna använder sina lokaler på ett nytt sätt.
Lärare i fritidshem får mindre kompetensutveckling än andra lärare. Line Isaksson i styrelsen för Sveriges Lärare tycker inte att det är förvånande. Men illavarslande.
Hur står det egentligen till med det bevingade uttrycket ”vetenskap och beprövad erfarenhet” inom skolvärlden? Svaret är: Inte så bra, skriver Filippa Mannerheim i en krönika.