Läs Skolportens intervju med Åsa Mårtensson, lektor i pedagogik. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Barn- och fritidsprogrammet och kommer att tala om processer för elever och lärare i samband med arbetsplatsförlagt lärande, apl.
Läs Skolportens intervju med Julia Agha, vd på nyhetssajten Alkompis. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Källkritik i fokus och kommer att tala om hur lärare kan använd nyheter på arabiska för källkritik och demokratiarbete.
Läs Skolportens intervju med Michael Tengberg, professor i pedagogiskt arbete. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om undervisningskvalitet i svenskämnet.
I budgetpropositionen för 2024 föreslog regeringen en satsning på korta kurser för att yrkesverksamma med specialistkompetens ska få bättre möjligheter att vidareutveckla sin kompetens. Nu är det klart vilka nio lärosäten som omfattas av satsningen 2024.
Läs Skolportens intervju med Malin Gren Landell, psykolog och författare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Rektor i förskola och kommer att tala om varför det är viktigt med närvaro i förskolan.
Lärarna i de anpassade grundskolorna i Karlstad önskade en aktivitet riktad just till dem. Det stämde väl överens med rektorernas vision om ett ökat samarbete mellan skolorna. Lösningen blev en gemensam kompetensutveckling.
Storsjögymnasiet i Östersund har satsat stort på att öka lärarnas kunskaper kring bland annat NPF, för att ge elever med exempelvis autism och adhd en bättre skolgång. Läraren Erica Skogen har lett arbetet under två år, ett arbete som var möjligt tack vare EU-pengar.
Bemötandet av npf-elever, möjligheter i spelbranschen, kompetensutveckling, personliga berättelser och den nya lagen om dimensionerad utbildning. Årets sista vägledarkonferens bjöd på en lärorik och underhållande blandning.
Storsjögymnasiet i Östersund har satsat stort på att öka lärarnas kunskaper kring bland annat NPF, för att ge elever, med exempelvis autism och adhd en bättre skolgång. Erica Skogen är lärare och har lett arbetet under två år, ett arbete som var möjligt tack vare EU-pengar. Satsningen har lett till förändringar inom Storsjögymnasiet.
Nacka kommun fortbildar skolpersonal om NPF för att alla barn och elever i Nackas fristående och kommunala skolor ges möjlighet att utvecklas maximalt utifrån sina förutsättningar.