Lärare måste få tid att utveckla sin digitala kompetens för att kunna lära elever känna igen alternativa fakta och falska nyheter, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har till uppgift att utveckla samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. MSB har nu också engagerat sig i svenska elevers kunskaper om källkritik.
Att orka fortsätta att förklara och förfäkta fakta blir en utmaning för oss lärare även när Roslinghyllningarna tystnat framåt våren, skriver läraren Charlotta Hemlin i en krönika.
I takt med att falska nyheter sprider sig har skolbibliotekarierna en allt viktigare roll att tillsammans med lärarna stödja eleverna att tänka källkritiskt. Det anser Karin Linder, generalsekreterare för Svensk biblioteksförening.
Det är inte bara skolelever som har svårt att värdera källor på internet. Det gäller även historieforskare, visar en stor studie från Stanford University. "Resultaten kan sammanfattas i ett ord: dystert", säger professor Sam Wineburg, en av forskarna bakom studien.
De allra flesta barn som går i förskolan har olika digitala enheter i någon form hemma som de kommer i kontakt med. "Det är därför det är så viktigt att vi får in det källkritiska förhållningssättet redan i förskolan", säger mediapedagogen Ulla-Karin Lundgren Öhman.
Skolverket föreslår nya skrivningar i skolans styrdokument för att öka elevernas digitala kompetens. Ett av syftena är att skärpa kraven på att undervisa i digital källkritik.