I del 2 av Källkritikskolan tar vi upp ryktena om att elaka clowner planerar illdåd. Det kan vara ett bra exempel när du ska lära ut faktagranskning till dina elever.
Känner du till Fockenfors, Sveriges minsta kommun? Inte? I våras utmanade läraren Josef Sahlin vid Årstaskolan i Stockholm sina elever med en uppgift, att skapa trovärdiga men påhittade webbsidor. Att göra egna fejknyheter blev ett led i att arbeta med källkritik i skolan.
Hallå där! Thomas Nygren … … lektor i didaktik vid Uppsala universitet, som har dragit igång Nyhetsvärderaren, ett massforskningsexperiment med 11 000 elever.
Den här veckan har ett experiment genomförts där ungefär 11 000 högstadie- och gymnasieelever på skoltid har fått granska nyheter de stött på i sina digitala flöden.
Är det som delas på nätet för bra för att vara sant? Då är det troligtvis inte sanning. Men hur vet du säkert? Det får du veta i Källkritikskolan, ett samarbete mellan Lärarnas tidning och Metros Viralgranskaren.
Det är inte via medierna du lär dig att förstå världen, utan genom fakta, menade Hans Rosling. Det är med kunskap vi kan granska medierna och vara källkritiska, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Månlandningen, Elvis död och 9/11. Konspirationsteorier är inget nytt fenomen, men i dag får de näring och snabb spridning på nätet. Christian Bruces elever granskar de mest kända.
Genom att jämföra artiklar från olika medier – både etablerade och alternativa – tränar Mats Anderssons elever på att bedöma hur källorna valt att vinkla verkligheten.