Det räcker inte att värdera sanningshalten i de källor vi googlar fram. Eleverna måste också förstå algoritmernas roll i sökmotorer och sociala medier. Vår nya studie visar tyvärr hur lärare, trots goda intentioner, har svårt att undervisa om informationssökning och källkritik, skriver Kristina Alexanderson, Internetstiftelsen, m.fl.
En elev som inte besitter kunskap saknar helt förutsättningarna att tänka kritiskt. Det gör dem mer mottagliga för totalitära idéer och faktaresistens, skriver Isak Skogstad.
Det är bra och viktigt att lära ut källkritik. Men lika viktigt i vår tid är att få elever att förstå hur lätt förhastade slutsatser, intuition och instinkter kan leda fel, skriver Lärarnas riksförbund och Gapminder.
Hur vet man om den information som man läser på nätet eller ser i medierna är sann? Och var går gränsen för hur man får uttrycka sig på nätet och i sociala medier? Det är temat när Luleås sjätteklassare samlas för en dag om yttrandefrihet och källkritik.
Initiatives fighting fake news seem to multiply as fast as fake news themselves. Hardly a day goes by without the announcement of a new programme or study to tackle fake news.
När en större kris uppstår blir människor villebråd för propaganda och påverkan. Men kunskap och bildning kan hjälpa den enskilda människan att klara sig i kris och krig, skriver Nina Larsson, förbundschef för Studieförbundet Vuxenskolan.