Den 1 juli 2019 infördes en garanti för tidiga stödinsatser, vars syfte är att stärka elevers kunskaper i svenska och matematik. Garantin för tidiga stödinsatser syftar till att uppmärksamma elever som är i behov av stöd i sitt lärande, och att stöd i svenska, svenska som andraspråk och matematik ska sättas in tidigt, det vill…
Vi har granskat arbetet med garantin för tidiga stödinsatser i förskoleklassen på 30 skolor. Nu sammanfattar vi resultaten i en film med projektledare Ylva Gunnars. Granskningen publicerades i slutet av oktober 2020. (webb-tv)
En övervägande del av skolorna uppfyller inte alla steg i den så kallade läsa-skriva-räkna-garantin för förskoleklasser. Det visar en granskning som Skolinspektionen gjort.
I Sverige har elever skolplikt. Att den fullföljs av alla elever förutsätter att kommuner som har ansvar noga undersöker att alla elever finns i utbildning. (pdf)
Många av de huvudmän som ingått i Skolinspektionens tillsyn brister i sitt ansvar att bevaka elevers rätt till utbildning. En stor andel av huvudmännen har vidare inte tillräcklig kunskap om de regler som gäller kring beslut avseende skolplikten.
Den distansundervisning som gymnasieskolan fått anpassa sig till under coronapandemin har varit utmanande för både skolorna och eleverna. I denna rapport belyser vi både de områden som skolan bedömer som särskilt utmanande i hanteringen av pandemin och de arbetssätt som fungerat särskilt väl, men också hur eleverna själva upplever situationen genom att lyfta fram deras…
Under den tidiga hösten 2020 har Skolinspektionen genomfört en granskning som baseras på intervjuer med rektorer och ett urval av elever på 225 gymnasieskolor. Rektorerna och eleverna har i granskningen fått göra egna bedömningar av hur arbetet gått och vilka utmaningar som de upplever kvarstår framöver.
Skolinspektionens dag är en konferensserie där vi brukar lyfta det vi sett under året. På grund av pandemin släpper vi i år istället tre filmer under konceptet Skolsamtalet. (webb-tv)
På regeringens uppdrag har Statskontorets gjort en utredning av klagomålshanteringen inom skolväsendet. Den visar att huvudmännen kan utreda klagomål och åtgärda brister i verksamheten både snabbare och enklare än Skolinspektionen, samt på ett sätt som kräver mindre dokumentation.
Statskontoret har utrett hur klagomålshanteringen i skolan kan fungera bättre. "Huvudmännen bör få större möjlighet att bestämma hur lärare och rektorer ska informera dem om enskilda kränkningar på skolorna", säger Kajsa Holmberg, utredare på Statskontoret.
Skolinspektionen granskar just nu 28 skolor i landet som haft svaga kunskapsresultat under en längre tid. Detta för att undersöka om kommunen eller den privata huvudmannen gjort tillräckligt för att öka resultaten.